Dansk Erhverv har tidligere offentliggjort en rapport omhandlende hvordan COVID-19 har påvirket danskernes købsvaner. Dansk detailhandel oplevede i marts måned den største nedtur nogensinde, hvorimod størstedelen af danske webshops under samme periode oplevede en historisk fremgang. Danskerne har i lang tid været glade for at shoppe online, og var i 2019 det mest e-handlende land i verden målt pr. indbygger. Siden marts måned, hvor COVID-19 lukkede hele landet ned, har vi fået en ny hverdag. Mundbind i den offentlige trafik, forbud mod større forsamlinger og generelle anbefalinger om social afstand, har resulteret i en højere aktivitet på de digitale platforme end før COVID-19. Dette forventes også at gøre sig gældende til Black Friday 2020.
Black Friday strækker sig ikke længere kun over én dag. De fleste webshops og retailere i Danmark har tilbud i hele ugen op til Black Friday, og afslutter først deres tilbudskampagner efter Cyber Monday. I år forventes langt flere at bruge ugen eller endog endnu længere periode, da man på grund af COVID-19 ikke ønsker at presse mange mennesker sammen i de fysiske butikker. Det vil også få betydning for webhandlen, der i år også forventes at fokusere mere på at omsætte igennem hele Black Week og ikke kun på selve Black Friday.
Få at opnå dine omsætningsmål under Black Friday, er det en klar fordel for dit marketing team at have komplet dataindsigt over priser og lagerstatus. Ved at have indsigter som disse, kan dit marketing team hele tiden tilpasse deres annoncering ud fra jeres lagerstatus og prisudvikling. Således vil marketing teamet undgå at spilde penge på eksempelvis Google Shopping, hvis jeres produkter ikke længere er på lager eller er prissat for højt i forhold til jeres konkurrenter.
Du kan også få indsigt i dine konkurrenters lagerstatus under hele Black Friday. Hvis en konkurrent ikke længere har et produkt på lager, vil I med fordel kunne lukrere på det ved at intensivere jeres marketing indsatser på disse produkter.
Ved at prioritere jeres aktiviteter ud fra data omkring jeres egne, samt konkurrenters priser og lagerstatus, giver I jer selv optimale forudsætninger for at vinde kampen om kunderne.
Konkurrencen blandt online annoncører intensiveres markant under hele Black Friday perioden. Særligt på Google Shopping afsættes der under Black Friday ofte markant højere budgetter end på en normal måned. Den øgede konkurrence har direkte betydning for dine klikpriser, eksponeringsandel og ROAS. Undersøgelser foretaget af FDIH beretter om, at 45% af alle online forbrugere handler igennem Google. Derfor bør du også give dine Google Ads Specialister optimale betingelser for at kunne levere den bedst mulige performance. Med flere annoncører og højere bud på Google Shopping end normalt, har konkurrencedygtige priser nemlig en enorm betydning under Black Friday. En undersøgelse foretaget af Searchengineland.com viser, Googles algoritmer favoriserer de produkter og brands med de laveste priser. Så hvis du prissætter dig for højt i forhold til dine konkurrenter, vil konsekvensen blive, at du går glip af værdifulde eksponeringer på Google Shopping under Black Friday. En forkert prissætning i forhold til dine konkurrenter vil altså få direkte påvirkning på din omsætning.
FDIH.dk beretter om, at mange danskere bruger webshops til at researche hvilke forhandlere, der sælger et specifikt produkt til den rigtige pris. 87% af alle danskere researcher efter en vare online, inden de går ned i en fysisk butik og foretager deres køb. Dette fænomen kaldes for webrooming, og er vokset markant de seneste år. Op til Black Friday vil forbrugerne i høj grad researche efter de bedste tilbud, inden de vælger hvilken forhandler de foretager deres endelige køb hos. Derfor skal du ikke blot være konkurrencedygtig på selve Black Friday, men også i perioden op til. Som konsekvens af denne stigende adfærd, har Google udviklet Google Store Visits som et nyt konverteringsmål i Google Ads. Med Google Store Visits kan du tracke, om de brugere som har interageret med en Google Ads annonce, efterfølgende besøger en fysisk butik. Dette giver Google Ads specialisterne en helt ny mulighed for at tilpasse deres bud ud fra en omni-baseret strategi, hvor der ikke kun optimeres ud fra omsætning på webshoppen, men også ud fra hvor mange butiksbesøg en annonce kan generere.
Black Friday har udviklet sig til en kompleks og enormt konkurrencepræget handelsperiode, hvor prisen er vigtigere end nogensinde. Ikke kun for din webshops omsætning, men i ligeså høj grad for dine fysiske butikker. Mangler du det fulde overblik over dine konkurrenter og produktpriser forud for Black Friday 2020, og er du i tvivl om hvilken prisstrategi du skal have? Få det fulde overblik med PriceShape og få dynamiske priser tilkoblet din webshop, der hver time automatisk kan justeres ud fra dine konkurrenters prisangivelser.
Bestil en gratis testkonto i 14 dage og få en grundig gennemgang af det brugervenlige system.