Tilbage i 2019 offentliggjorde Dansk Erhverv deres E-handelsanalyse 2019, hvor den omfattende undersøgelse omhandlende danskernes vaner indenfor e-handel. Undersøgelsen viste blandt andet, at Danmark er det land i Europa, hvor den største andel af befolkningen e-handler minimum en gang om året. Hertil befinder Danmark sig også i top fem i Europa, når det kommer til at handle dagligvarer online, hvor ca. hver femte dansker i 2019 primært handlede online. Ydermere viste undersøgelsen også, at 30% af alle danskere researcher efter et produkt online, før de køber det i en fysisk butik.
Når danskerne shopper online, er prisen en vigtig faktor i forhold til hvor de foretager deres endelige køb. 55% sagde, at prisen på et specifikt produkt var det vigtigste faktor af alle. Dette er en stigning på 10% sammenlignet med 2018, hvor kun 45% mente, at prisen var den vigtigste faktor.
Danskerne er særligt opmærksomme på pris og gratis returfragt, når der skal shoppes online. Det markante stigning på prisfokus er kommet det sidste, og forventes at stige yderligere i 2020.
Dansk Erhvervs undersøgelse var som bekendt før COVID-19 ramte ikke kun Danmark, men hele verden. Således oplevede dansk detailhandel i marts måned den største nedtur nogensinde, også større end under finanskrisen tilbage i 2008.
Anderledes ser det ud i forhold til e-handel. Således beretter FDIH.dk, at der generelt er fremgang blandt deres medlemmer under Coronakrisen. Over 50% oplever fremgang på deres webshop, og næsten en tredjedel har oplevet en imponerende fremgang på op til 50%. Tendensen under Coronakrisen har været, at danske webshops har oplevet en løbende fremgang uge for uge. Her fremgår data fra de FDIH.dk’s medlemmer omhandlende deres omsætning siden regeringen lukkede Danmark ned:
Danmark begynder langsomt at lukke op igen, men flere fremtidsforskere vurderer, at vores købsadfærd ændres markant fremover - også efter at virussen er aftaget. Som konsekvens af landets nedlukning, har flere segmenter været nødsaget til at handle online, hvilket også har resulteret i en større udbredelse af e-handel end før Coronakrisen. Tendensen med stigende e-handel og mindre detailhandel, forventes at stige yderligere i de kommende år.
Børsen.dk har også præsenteret en undersøgelse, som omfatter 11.000 testpersoner, om deres købsadfærd før og under Coronakrisen. Ifølge undersøgelsen fortsætter væksten for e-handel også efter at samfundet er åbnet op igen. Før Coronakrisen meldte 6 ud af 10, at de ville foretrække at handle i fysiske butikker fremfor online. Hertil forventes kun 39% efter Coronakrisen at ville foretrække fysiske forhandlere.
Tendenserne tegner et fælles billede på tværs af alle undersøgelserne. E-handel er inde i en markant stigning til fordel for fysiske butikker, og dette forventes ikke at ændre sig efter Coronakrisen. Hertil er det essentielt, at de enkelte webshops har konkurrencedygtige prisangivelser, da dette også fremgår som en afgørende faktor.
Er din virksomhed klar til at imødekomme danskernes nye købsadfærd? Hos PriceShape hjælper vi nogle af Danmarks største brands med at maksimere deres omsætning igennem deres webshops. Ved at implementere PriceShape på din webshop, får du følgende funktioner: