Blog om prisstrategier, prisoptimering og eCommerce

Fordelene ved et sortimentsfeed

Skrevet af Nikolaj Lauridsen | Jul 23, 2024 7:58:22 AM

 

Det har aldrig været vigtigere at holde sig relevant på et konkurrencepræget marked. Det er vigtigt at have et overblik over dine konkurrenter, deres priser og antallet af leverandører, der i øjeblikket sælger de samme produkter som dig. Denne data vil hjælpe dig med at bevare relevansen og reducere risikoen for at have varer, der sælger dårligt, ikke er rentable eller har mistet forbrugernes interesse. 

Dataene hjælper dig med at træffe informerede beslutninger om, hvordan du optimerer dit sortiment. Det vil vejlede dig i, hvor dit primære fokus skal være, og hvilke produkter der kan udfases fra dit lager. 

Ovennævnte funktioner er tilgængelige i dit primære feed i PriceShape. Dette blogindlæg vil udforske det nye sortimentsfeed og forklare, hvordan det giver dig mulighed for at fokusere på de rigtige produkter.

 

 

Nyt sortimements feed 

Det kan være en udfordring at introducere nye produkter til dit lager. Nogle produkter kan være meget relevante, men også have for meget konkurrence. Derudover kan de nye produkter, du ønsker at introducere, være prissat meget lavere end forventet, hvilket gør det vanskeligt at matche disse priser på grund af den indkøbspris, der er aftalt med leverandøren. Ved at oprette et sortimentsfeed kan du træffe datadrevne beslutninger om, hvilke produkter der skal prioriteres. Feedet kan hjælpe dig med atl: 

  • Identificere huller og muligheder på markedet før dine konkurrenter.
  • Give dig en konkurrencefordel, før du overhovedet beslutter, om du vil introducere produktet.
  • Hjælpe dig med at forhandle indkøbspriser og -beslutninger.

 

Private label-foder

Hvis du arbejder med private label-produkter og -sortiment, har du sandsynligvis defineret et prispunkt, da disse produkter blev introduceret første gang. Siden da er der måske eller måske ikke blevet kigget på prispunktet. Ved at tilføje disse produkter til PriceShape og finde sammenlignelige produkter sikrer du, at du altid har det rigtige prispunkt for dit private label-sortiment.

Det kan give dig fordele som f.eks: 

  • At være på forkant med prisen for et vigtigt sortiment
  • Følge markedets udsving 
  • Forbrugernes opfattelse af dine produkter
  • Forbedring af rentabiliteten

Hvis du gerne vil have en bedre forståelse af dine produkter, og hvordan du skal håndtere dem baseret på data, kan du kontakte din Customer Success Manager for at få flere oplysninger og komme i gang med et nyt sortimentsfeed. Er du ikke kunde endnu? Så book et møde med en af vores produktspecialister i dag for at få mere at vide om, hvordan prisdata kan gavne din virksomhed.