Hvorfor er priselasticitet vigtig for din virksomhed?
Hvordan påvirker prisen din efterspørgsel efter visse produkter, og hvilke faktorer skal du være opmærksom på, når du fastsætter din pris?
Det kan være svært at finde den rigtige pris til ens produkter, der er mange faktorer der spille ind i hvorvidt en ændring af en pris er en god eller dårlig ide. En ting man kan gøre for at finde ud af om efterspørgelsen af ens produkt bliver påvirket af eventuelle prisændringer, er at udregne priselasticiteten.
Priselasticitet er en udregning der hjælper dig med at finde den helt rigtige pris til din vare. Når du har udregnet priselasticiteten kan du i høj grad se hvordan en ændring i pris påvirker efterspørgslen af dit produkt.
Du kan derfor bruge priselasticiteten til at finde den optimale pris til dit produkt eller ydelse. Når man udregner og bruger priselasticiteten for at finde den rigtige pris bruger man prisstrategien kaldet efterspørgselsbaseret prisfastsættelse, hvor udbuddet og efterspørgslen definere prisen.
Hvad fortæller den udregnet priselasticitet dig?
Den fortæller dig hvorvidt dit produkt er prisfølsomt eller ej. Dette vurderes på sammenhængen mellem pris og efterspørgelse. Når man har udregnet det kan ens produkt ende i en af tre forskellige kategorier. Dit produkt kan enten være elastisk, neutralt eller uelastisk:
- Elastisk: Hvis efterspørgslen af dit produkt er elastisk, viser udregningen et tal der er større end 1
- Neutral: Hvis efterspørgslen af dit produkt er neutralt, viser udregningerne et tal der giver præcis 1.
- Uelastisk: Hvis efterspørgslen af dit produkt er uelastisk, viser udregningerne et tal der er mindre end 1.
Hvad betyder det?
Hvad betyder det så om dit produkt er elastisk eller uelastisk? Hvis udregningerne af din priselasticitet af et produkt er større end 1, er efterspørgslen elastisk. Det indikere derfor at dit produkt er prisfølsomt. Et prisfølsomt produkt betyder, at efterspørgslen er meget følsom overfor små prisændringer som kan have en stor indvirkning på den efterspurgte mængde. Jo højere tallet er, desto mere prisfølsomt er produktet og derfor skal man være ekstra opmærksom når man ændre i prisen.
Grunden til en høj priselasticitet er ofte fordi et produkt eller service let kan erstattes af andre produkter, eller helt undværes. Det gør dermed forbrugerne mindre loyale over for den pågældende vare, hvilket også skyldes den højere priselasiticitet.
Hvis udregningerne af produktets priselasticitet derimod viser mindre end 1, er efterspørgslen uelastisk. Det betyder dermed at produktet er mindre prisfølsomt, så hvis du ændre i prisen for dit produkt, vil det ikke have stor betydning for efterspørgslen. Det er ofte produkter der er svære at erstatte eller ikke kan undværes af forbrugerne. Produkter som f.eks. æg, benzin og medicin falder ofte under denne kategori.
Hvad skal man være opmærksom på?
Som altid er der flere ting man skal være opmærksom på når man kigger på prisstrategier, og det samme er gældende når man beregner priselasticiteten. Her er der nogle vigtige ting, man skal være opmærksom på:
Det er blandt andet vigtigt at vælge den rigtige data. Den data der bruges til at beregne ens priselastitcitet skal være pålidelig og korrekt for at få et retvisende resultat. Det inkludere blandt andet at du indsamler priser og mængder for dit pågældende produkt over den rette tidsperiode.
Når man regner priselasticiteten skal du også være opmærksom på om du regner den for prisstigninger eller prisfald, disse to resultater kan nemlig godt være forskellige. Til sidst er det vigtigt at du husker på, at priselasticitet er en simplificeret model, hvor der blandt andet ikke tages højde for påvirkning af efterspørgslen, indkomstniveau, præferencer, reklamer, konkurrencer og andre faktorer som også kan være med til at påvirke efterspørgslen.
Hvorfor er priselasticitet vigtig i din prissætning?
Priselasticitet kan være en nyttig faktor at overveje, når man fastsætter prisen for ens produkter. Blandt andet kan den hjælpe med at bestemme din prisstrategi. Afhængigt af elasticiteten kan du vælge mellem forskellige prisstrategier. Hvis efterspørgslen er elastisk, kan det være hensigtsmæssigt at anvende en prisstrategi med lavere priser for at tiltrække flere kunder og øge markedsandel. Hvis efterspørgslen er uelastisk, kan en prisstrategi med højere priser være mere passende for at maksimere indtægterne.
Når du har udregnet din priselasticitet er det ligeledes en god ide at lave prisforsøg på dine produkter for at vurdere efterspørgelsen. Ved at ændre prisen og overvåge ændringerne i den efterspurgte mængde kan du evaluere, om elasticitetsniveauet er i overensstemmelse med dine forventninger. Dette kan hjælpe dig med at finjustere din prissætningsstrategi, her er det også vigtigt at huske på, at priselasticitet ikke er den eneste faktor, der påvirker prissætningsbeslutninger. Det er vigtigt at tage hensyn til andre faktorer som konkurrenceniveau, omkostninger, mærkeværdi og produktdifferentiering.
Til sidst er det også vigtigt at huske at priselasticitet ikke er en statisk værdi og kan ændre sig over tid. Det er derfor vigtigt at fortsætte med at overvåge markedet og efterspørgselsmønstrene for at tilpasse din prissætningsstrategi i overensstemmelse hermed.
Vi kan hjælpe dig med at overvåge markedet, dine konkurrenter og efterspørgselsmønstrene, så du kan tilpasse din prissætningsstrategi i overensstemmelse hermed og dermed opnå den bedste pris. Klik her for at se, hvad mere vi kan hjælpe dig med.