Blog om prisstrategier, prisoptimering og eCommerce

Overvåg din konkurrencesituation ved brug af en prisrobot

Skrevet af Anna Wawrzyniak | Dec 23, 2020 8:30:13 AM

Ønsker du et overblik over priserne i markedet. Det er en fordel for dig at gøre brug af konkurrentovervåging, hvis du enten har mange produkter og mangler tid til at justere dine priser, eller hvis din virksomhed har få produkter og ønsker at være konkurrencedygtig på pris. 

En måde, hvorpå din virksomhed kan skabe et overblik over konkurrencesituationen i markedet er ved brug af en prisrobot. Hvis du undrer dig over, hvad en prisrobot er samt hvordan web scraping fungerer, så er du kommet til det rette sted. Denne blog giver dig et indblik i, hvordan din virksomhed med fordel kan implementere en prisrobot, der er i stand til at scrape data online. 

Agenda:

  • Hvad er en prisrobot?
  • Hvad er scraping?
  • Automatisk vs. manuel scraping?
  • Hvordan fungerer web scraping?
  • Hvordan kan web scraping bidrage til din forretningsgang?
  • Real-life eksempler, hvor web scraping anvendes
  • Hvordan kan brugen af en prisrobot opfattes som en win-win situation?
  • Prisrobotter er med til at øge butikkernes overskud
  • Optimer din indtjening ved brug af en prisrobot 

Hvad er en prisrobot?

Prisrobotter anvender algoritmer, der bruges til at undersøge dine konkurrenter online. Alt hvad der kræves af dig er, at du leverer dit produkt feed, hvorefter prisrobotten har mulighed for at scrape konkurrencesituationen online. 

Hvad er scraping?

Scraping er en proces, som muliggør, at du kan indsamle data online, ofte vha. et automatiseret softwareprogram. Scraperen får adgang til hjemmesider på samme måde som din browser og indsamler herefter det data du efterspørger. Du kan efterfølgende afgøre, hvilket format du ønsker, at datafilen skal eksporteres til.

Automatisk vs. manuel scraping

Du har helt sikkert allerede anvendt scraping i en simpel størrelse. Hver gang du kopierer og indsætter data som du har indsamlet online, er du i gang med at foretage en manuel scraping proces.

Dog er det umuligt at indsamle alt nødvendig data om dine konkurrenter og deres produkt feed på manuel vis. Derfor kan du med fordel gøre brug af et prissammenlignings værktøj, hvor store datamængder scrapes vha. en automatiseret proces. Her bruges intelligente algoritmer til at indsamle uendelige mængder af data, som ligger online.

Hvordan fungerer web scraping?

Scraping er opdelt i to dele; en web crawler og en web scraper. Vi giver dig et overblik over disse nedenfor.

Web crawling er processen, der leder selve web scraping. Det er en AI der systematisk gennemsøger internettet for indhold, ved at følge links mm. Derved anvendes web crawling til at finde forskellige URL’er, som kan videregives til scraping processen.

Web scraping er et specialiseret værktøj, som påbegynder efter web crawling har udført sit arbejde. Web scraping indsamler data fra forskellige hjemmesider. Du kan anvende scraping til at få indblik i forskellige typer af data. Ved brug af en prisrobot er der fokus på at scrape priser online, hvilket øger din konkurrencesituation i markedet. 

Hvordan kan web scraping bidrage til din forretningsgang?

Behovet for at scrape data online er steget markant. Det skyldes især, at der er et øget behov for at have en god placering på Google Shopping. Ved at få adgang til konkurrenternes data har din virksomhed netop mulighed for at forbedre sin prisposition i markedet. Det skyldes, at Google Shopping favoriserer lavere priser, hvorfor det er en fordel at kende konkurrencesituationen.Ved brug af web scraping er det hermed muligt at effektivisere din forretningsgang og placere dine markedsføringskroner på de produkter, hvor du er konkurrencedygtig på pris.

Real-life eksempler, hvor web scraping anvendes

Google, Pricerunner og Ahrefs er blot få eksempler på virksomheder, som i høj grad anvender scraping. Gennem scraping skaber de bl.a. et overblik over mængden af søgeord online, virksomhedernes placering på Google, prispositionerne i markedet mm.

Web scraping kan, som beskrevet, anvendes til at scrape forskellige typer af data. Det er eksempelvis populært at bruge scraping til lead generering. I denne sammenhæng indsamler scraping processen kontaktinformationer, som allerede er tilgængelige online. Det bruges ofte inden for B2B branchen til at finde potentielle kunder og samarbejdspartnere.

Et andet eksempel, hvor det er brugbart at anvende web scraping er til at indsamle  industri-specifik information. Denne indgangsvinkel anvendes især af virksomheder, der ønsker at opbygge en database. Hvis brugbar information findes gennem scraping processen kan virksomheden videresælge denne viden til andre virksomheder.

Hvordan kan brugen af en prisrobot opfattes som en win-win situation?

Prissammenligningstjenester er både en fordel for kunderne og for virksomhedsejerne.

Implementeringen af en prisrobot er overordnet en fordel for kunderne, da de får indsigt i, hvor det er billigst at købe et produkt. Samtidig oplever kunderne at få adgang til en mere bekvemmelig shopping oplevelse, da de nemmere kan danne sig et overblik over konkurrencesituationen i markedet.

Virksomhedsejere vil ligeledes opnå fordele ved at anvende prisrobotter. Det øger bl.a. din konverteringsrate, forbedrer samtidig din lead generering samt kundeservice, da du får indblik i kundernes forbrugsadfærd.

Prisrobotter er med til at øge butikkernes overskud

Ved anvendelse af en prisrobot vil din virksomhed få mulighed for at overvåge konkurrencesituationen i markedet. Dermed er det muligt at få et overblik over, hvilke prisstrategier du skal vælge på dine forskellige produkter eller brands. Oplever du f.eks., at et af dine produkter sælger rigtig godt, så bør dine overvejelser gå på, om du evt. kan hæve prisen på dit produkt uden at miste kunder. Denne overvejelse afhænger i høj grad af prispositionerne hos dine konkurrenter.

Står du på den anden side med et produkt, som du har svært ved at få afsat, så bør du lægge en ekstra indsats i dette produkt. Det kan du f.eks. gøre ved at sætte prisen ned eller reklamere produktet mere aktivt. Denne overvejelse afhænger dog af, om det er mest fordelagtigt for dig at placere dine markedsføringskroner på lige netop dette produkt. 

Vha. af et prissammenlignings værktøj, såsom PriceShape, får du mulighed for at analysere, hvilke produkter du er konkurrencedygtig på. Hermed kan du vha. en prisrobot afgøre, hvorvidt du skal prioritere at smide flere markedsføringskroner efter dine forskellige produkter. 

Optimer din indtjening ved brug af en prisrobot 

Pris er altafgørende i nutidens samfund. Forbrugernes valg af produkter, er især påvirket af produktets pris. Derfor er det væsentligt, at du er på forkant og i stand til at prissætte dine produkter korrekt ift. konkurrencesituationen.

PriceShapes software gør brug af prisrobotter til at indsamle data og informationer, der er med til at give dig et overblik over konkurrencesituationen i markedet og forøge resultatet på din bundlinje. Du får ligeledes adgang til flere brugbare features, heriblandt mulighed for at få et indblik i konkurrenternes pris historik samt deres lagerstatus. Du kan anvende PriceShapes software til at få det gyldne overblik over netop din branche.