Searchengineland.com har tidligere lavet en omfattende undersøgelse om produktprisens betydning for performance på Google Shopping. Undersøgelsen tog udgangspunkt i en webshop, hvor de tog 700 produkter, der tilsammen havde fået over 100.000 eksponeringer. Prisen på disse produkter blev øget med 43%, for at se hvilken betydning det fik på Google Shopping. Udfaldet af prisstigningen blev, at de 700 produkter fik hele 70% færre eksponeringer sammenlignet med den tidligere periode.
Det faldende antal af eksponeringer er en direkte konsekvens af, at Google automatisk nedprioriterer produkter, der ligger langt over den gennemsnitlige markedspris. Google ønsker at levere så relevant indhold til deres brugere som muligt, så hvis du prissætter dig alt for skævt i forhold til andre udbydere af samme produkter, vil du opleve et fald i antal eksponeringer. Altså er der en tydelig sammenhæng mellem din prisposition i markedet og din mulighed for at generere trafik via Google Shopping.
Ydermere foretog Searchengineland.com en undersøgelse baseret på 3.900 produkter og 6 millioner eksponeringer. De produkter, der var placeret under den gennemsnitlige markedspris havde markant bedre performance end de produkter, som var placeret over den gennemsnitlige markedspris:
Her tegner sig også en tydelig tendens for de produkter med en højere pris end den gennemsnitlige markedspris, der både fik færre impressions (eksponeringer), klik og ikke mindst konverteringer.
Undersøgelsen kan godt indikere, at du blot skal sørge for at underbyde alle dine konkurrenter for at maksimere din generelle performance på Google Shopping. Dog er dette af flere årsager hverken en rentabel eller nødvendig løsning. Først og fremmest, skal du huske at øge profit på bundlinjen pr. salg, hvilket bør prioriteres højere end antal eksponeringer på Google Shopping. Hertil er det essentielt for din performance på Google Shopping, at du matcher markedets priser. Det er en mulighed med data som bl.a. prisrobotter leverer, der giver muligheden for konkurrentovervågning på en intelligent måde. Det er dog ikke en nødvendighed at være billigere end alle dine konkurrenter, men i ligeså høj grad, at du matcher markedets gennemsnitspris, og ikke eksempelvis prissætter dine produkter alt for højt, som tilfældet var i Searchenginelands undersøgelse. I så fald vil konsekvensen i sidste instans blive, at Googles algoritmer giver dig markant færre eksponeringer, end hvad du ellers kunne fået hvis du havde prissat dig anderledes. Ved at have konkurrencedygtige priser på dine produkter, kan du effektivisere dine marketingindsatser på Google Shopping markant.
I stedet for at prissætte dig for billigt på alle dine produkter (og derigennem også tabe penge på din bundlinje), kan du kan prisoptimere dine produkter til at opnå højere afkast på Google Shopping.
PiceShape anbefaler følgende:
Således vil du kunne placere dit Google Shopping budget på de produkter, hvor du har de mest konkurrencedygtige priser og derigennem give dig selv optimale betingelser for god performance.
Er du usikker på, hvordan du skal optimere din pris Google Shopping ift. dine konkurrenter? Send dit Shopping feed til PriceShape, og så hjælper vi dig med at identificere hvilke produkter, du er mest konkurrencedygtig på.