Det ville være fantastisk, hvis webshops kunne implementere en gylden løsning, der på magisk vis løser alle problemer og tager deres strategi til næste niveau, men e-handel handler ofte om de små marginer. Det er de små ændringer, som virksomheder foretager, der over tid giver dem den altafgørende konkurrencefordel, som alle virksomheder leder efter.
Hvis du har forberedt dig til Black Friday 2021 i et stykke tid, så tænker du sikkert, at det er for sent at foretage nogle drastiske ændringer i din strategi. At det med rette ville være vanvid at gå tilbage til tegnebrættet på så sent et tidspunkt. Men heldigvis er det ikke tilfældet! Derfor har vi lavet en guide, der indeholder en håndfuld strategier, der er lette at implementere i sidste øjeblik. Disse kan hjælpe dig til ikke kun at vinde Black Friday 2021, men give dig en konkurrencefordel, der også sikre dig succes i fremtiden.
Her er en kort oversigt over de punkter og den research, som vi uddyber i vores helt nye guide til at vinde Black Friday i 2021. Den indeholder bla.a indsigter, du hurtigt kan handle på.
Hvis du tænker, at priskampagner og tidsbegrænsede salg er de eneste afgørende faktorer, der spiller ind når det kommer til Black Friday, tager du fejl. Jeg var lige så overrasket over dette, som alle andre, indtil jeg undersøgte sagen lidt dybere. Her fandt jeg en undersøgelse lavet af National Research Federation i USA, som viste, at næsten halvdelen af de adspurgte personer angav gratis forsendelse, som den faktor, der har den vigtigste indflydelse på købsbeslutningen på Black Friday.
Den nemme løsning på dette ville være at tilbyde gratis forsendelse, ikke? Det er selvfølgelig én mulighed, men så udhuler du yderligere din fortjenstmargen, som allerede har taget et slag fra de tilbudte rabatter. I vores guide skitserer præcis, hvordan du kan identificere produkter, hvor du er for billigt prissat. På den måde kan du hæve dine priser til det punkt, hvor du stadig er den billigste og med stor sandsynlighed stadig vinder salget. Og du kan herefter bruge denne ekstra indtjening, der er genereret til at udligne den gratis forsendelse.
Selvom Black Friday startede som en enkelt dag med kaos (vi har alle set scenerne med forbrugere i USA, der stormer Walmart en tidlige morgen for at få et billige tv), har den ændret sig og udviklet sig til, hvad der nu bedre kan betragtes som en hel sæson.
Vi har kigget på årsagerne til dette! Herunder hvorfor og hvordan COVID-19-pandemien og problemerne med forsyningskæder på verdensplan vil påvirke e-handel.
På trods af udfordringerne med shipping og manglende på arbejdskraft, som bremser den globale handel, så ser det ud til, at forbrugernes indkøbsvaner er i synkronisering med disse udfordringer. Det kan bl.a ses på andelen af forbrugere, der havde planlagt at foretage de fleste af deres indkøb på Black Friday, faldt fra 59 % i 2015 til 36 % i 2020. Det viser, at forbrugerne forventer gode tilbud langt tidligere og meget senere, end blot på selve dagen.
Men hvad nu hvis, man præcist kunne forudsige Black Friday 2022 på forhånd ud fra hård data? Det har potentiale til at blive en game changer, ikke?
Big Data transformerer mange industrier, og e-handel er ingen undtagelse. Og lige som vores antagelse om, at prisen er den vigtigste købsmotivator på Black Friday, hvad hvis der er andre faktorer, som vi overser eller tager fejl af? Så kan selve grundlaget, som vi bygger vores virksomheder eller kampagner på, være fejlagtigt.
At være i stand til at foretage valg, der er baseret på data, der er blevet indsamlet, analyseret og lette at fortolke, eliminerer gætterierne når vigtige beslutninger skal træffes.
Desværre har vi ikke en krystalkugle, der kan se ind i fremtiden, men vi har det næstbedste! Hos PriceShape har vi en funktion, der finder, tracker og gemmer alle dine konkurrenters prisændringer. At have adgang til disse data vil altid være utrolig nyttigt, men endnu mere i specifikke perioder, hvor der er masser af prisændringer f.eks på Black Friday.
Google Shopping er hurtigt blevet et af de mest populære annonceformater for detailverdenen. Her vil besøgende, der klikker på Shopping-annoncer, have en større chance for konvertering, da de allerede ved, hvordan produktet ser ud og prisen.
På Black Friday er det ekstremt vigtigt, at de produkter, du giver rabatter på, ikke er undereksponerede for dit publikum. Dog vil en 'one-size-fits-all' tilgang brænde dit annoncebudget op på ingen tid. Dette skyldes, at du betaler for klik, hvor du ikke er i stand til at konkurrere på prisen.
Vores guide beskriver, hvordan du kan have en mere nuanceret tilgang til dine Google Shopping-kampagner på Black Friday. Herunder, hvordan du kan segmentere dine produkter ud fra, hvor du er den absolut billigste, semi-konkurrencedygtige og f.eks 20% dyrere.
Ved at bruge Google Shoppings tilpassede etiketter, vil du være i stand til at målrette dine annonceudgifter direkte mod produkter, hvor du ved, at du er den billigste. Dette giver dig en øget chance for at konvertere besøgende til kunder, og vil dramatisk forbedrer dit Black Friday-ROAS. På den måde presser du det maksimale ud af dit annoncebudget.
Download vores guide for at finde ud af mere om emnerne, der er diskuteret ovenfor. Vores guide beskriver også, hvordan du kan implementere disse effektive ændringer for at opnå en konkurrencefordel under én af årets travleste perioder.