Mastertools
Læs om, hvordan Mastertools har øget deres indtjening, samtidig med at de har reduceret deres markedsføringsomkostninger ved hjælp af PriceShape-data.
Mastertools blev i 2008 etableret i Holland, hvor de siden da har specialiseret sig i salg af diverse værktøj af høj kvalitet. Her hjælper de både B2B og B2C segmentet. I 2009 blev deres webshop mastertools.nl lanceret, som i dag generer størstedelen af deres salg, dette gør Mastertools til en af Hollands største online udbydere inden for professionelt værktøj.
Vi har haft fornøjelsen af at interviewe Richard Korthuis som har været i firmaet siden 2017, her har han prøvet stort set alle de forskellige roller. Alt lige fra at stå på lagret til E-commerce Manager, en stilling som han stadig sidder i, i dag.
En prøveperiode, der førte til den manglende data
Richard sidder ligeledes med implementeringen af diverse systemer og var også med til at implementere PriceShape. Richard fik en anbefaling omkring PriceShape da de ikke var tilfredse med deres daværende prisværktøj. Her var de blevet lovet et prisværktøj der kunne give dem data omkring deres konkurrenter, samt automatisk skiftende priser. De oplevede at priserne ikke ændrede sig som de ønskede og opdagede flere gange at deres priser var sat unødvendigt lave. Værktøjet levede derfor ikke op til deres forventninger.
"Da vi fandt PriceShape og brugte vores prøveperiode, blev vi positivt overraskede. Vi kunne få en meget større datamængde om vores konkurrenter, og vi stødte ikke på problemer med vores prissætning. Desuden er serviceniveauet noget af det bedste, jeg har oplevet i lang tid."
Richard Korthuis, E-commerce Manager
Richard fortalte os, at deres primære hensigt med et prisfastsættelsesværktøj var at gå fra at træffe beslutninger baseret på mavefornemmelser til at træffe beslutninger baseret på data.
Øget omsætning med et mindre markedsføringsbudget
Mastertools har i øjeblikket 25 medarbejdere, der arbejder i hele virksomheden. PriceShape bruges inden for marketing, e-handel og indkøb. Det betyder, at den samme data anvendes i alle beslutningsprocesser hos Mastertools, hvilket har ført til gode resultater.
"PriceShape bruges både i købs- og salgsprocessen. Mange ser disse som to separate ting, men ved at behandle dem som en enhed har vi haft større succes med at købe de rigtige produkter i de rigtige mængder. Dette betyder også, at vi ved, hvilke produkter kunderne efterspørger, og vi kan fastsætte en konkurrencedygtig pris."
Richard Korthuis, E-commerce Manager
Dataen har ligeledes gjort det muligt for Mastertools at optimere deres marketing budget. De kan i dag finde præcis de produkter hvor de er mest konkurrencedygtige med den bedste overskudsgrad.
"Vores markedsføringsbudget er faldet med cirka €2000 om dagen, men vi har opnået en 6% stigning i vores omsætning i forhold til sidste år. Det betyder, at vi får de samme eller endda flere salg til en lavere pris, fordi vi nu præcist kan se, hvilke produkter vores markedsføringsbudget skal allokeres til på Google Shopping Ads."
Richard Korthuis, E-commerce Manager
Mastertools' produktsortiment er nu datadrevet
Mastertools' produktsortiment er vokset gennem årene. I 2008 bestod Mastertools primært af en varevogn, der rejste til kunder og solgte forskellige værktøjer. Siden da har de udvidet deres produktsortiment til at inkludere alt, hvad der er nødvendigt inden for byggebranchen. Du kan stadig finde de mærker, de oprindeligt solgte, da disse mærker er de mest efterspurgte på markedet og genererer de højeste fortjenester. Richard nævnte, at ved at fokusere på disse velkendte mærker øges konkurrencen automatisk.
"Det er et konkurrencepræget marked, og når man sælger de samme produkter,
er pris ofte den vigtigste faktor for kunderne."
Richard Korthuis, E-commerce Manager
Mastertools går igennem mange overvejelser, når de køber produkter. Richard forklarede, at tidligere var denne proces baseret på mavefornemmelser, desværre førte denne strategi også til dårligt købte produkter, hvor efterspørgslen var lavere end forventet, hvilket resulterede i tabt fortjeneste.
"Vi kan basere vores indkøb på data i stedet for mavefornemmelser ved hjælp af PriceShape-data. Det er altid en udfordring at købe nye produkter, men nu, med alt den data, vi får, er vores køb velovervejet. Vi ser på faktorer som fortjeneste, markedets efterspørgsel og hvordan konkurrenter på markedet markedsfører og prissætter det samme produkt."
Richard Korthuis, E-commerce Manager
Dette betyder, at Mastertools nu kan analysere, hvilke produkter de skal købe på grund af deres høje efterspørgsel og gode marginer, og ligeledes identificere, hvilke produkter de ikke skal købe. Richard nævnte, at når de er klar til at træde ind på nye markeder, ved de, at PriceShape vil hjælpe dem. Den data, der leveres gennem platformen, hjælper dem med at forstå de nye markeder, de træder ind på.
Et serviceniveau, jeg ikke har set længe
En ting som Richard understregede i interviewet som værende positivt overraskende, var det service niveau de mødte hos os. Richard siger at de siden første samtale, har været tilfredse med den hurtige svartid.
Mastertools har tidligere været vant til en svartid på omkring en uge fra deres tidligere udbyder, men siden de har været kunde hos os, har de nu et svar inden for en time. Det mener Richard er attraktivt og følte med det samme at vi havde den samme interesse i Mastertools succes som de selv har. Onboarding-processen var for Richard også god. Han fremhævede, hvordan alt gik hurtigt og var professionelt.
"Den viden, du (Jonas) og dine kolleger har om prissætning og jeres system, er fantastisk. Jeg var så imponeret over jeres responstid og den viden, I kan levere om diverse problemstillinger. Det er fordelagtigt, at man ikke behøver at gå gennem flere personer for at få et svar, men at jeres support svarer direkte."
Richard Korthuis, E-commerce Manager