Indholdsfortegnelse:
Ifølge RetailTouchPoints ckan B2B e-commerce automation øge teamproduktivitet med 45% og den overordnede omsætning med 49%.
Hvordan holder du takt med den stadigt skiftende markedssituation og samtidigt sørger for at få sat den rigtige pris for dine produkter? Og ikke mindst øger du din omsætning og teamproduktivitet?
Svaret er automatiseret prissætning.
Læs med for at finde ud af hvordan du kommer i gang med at automatisere dine priser.
Automated pricing, som det kaldes på engelsk og svarer til automatiserede priser på dansk, står for den proces, hvor priserne automatisk ændres ved hjælp af et prissoftwareværktøj som f.eks. PriceShape. Priserne fastsættes efter forudbestemte regler eller begrænsninger, som kan være forskellige variabler for, hvordan prisen skal være, og hvornår reglerne skal anvendes. Disse regler er typisk baseret på din prisstrategi.
Relateret læsning: prisstrategier.
Automatiseret prissætning bruges i dag af mange webshops i stedet for manuel prissætning, hvor det tit er en specifik medarbejder, fx e-commerce manager eller en Pricing Manager som sidder med ansvaret for at monitorere priserne og følge med i konkurrenternes priser. Muligheden for at automatisere denne proces er en kæmpe fordel for mange webshops, der allerede bruger en masse tid på prissætning eller ikke har ressourcerne til at automatisere deres prissætning. Du sparer nemlig meget tid ved at have processen automatiseret og minimerer risikoen for menneskefejl som oftest kan ske.
Med en effektiv og organiseret måde at styre dine priser ved hjælp af et prissætningsværktøj som PriceShape, sparer du ikke kun en betydeligt med tid men beholder samtidig kvalitet i din prissætning og dermed ikke risikerer at efterlade penge på bordet.
Automatiserede og dynamiske priser er grundlæggende det samme. Kort sagt, er dynamisk prissætning helt eller delvist den automatiserede proces og prisjustering som også gælder for automatisk prissætning. Fx er arbejdet med dynamisk prissætning i PriceShape en proces baseret på dine egne definerede prisregler, der ændrer dine priser automatisk og typisk er baseret på dine konkurrenters priser.
Vi oplever ofte webshops der ønsker at etablere prisautomatisering, men måske ikke har tid eller ressourcer til at gøre det. Eller blot finder det svært at prioritere, og derfor er de ofte mere tilbøjelige til at holde sig til den manuelle proces inden for prissætning.
Mindst 2 ud af 3 af dine konkurrenter bruger allerede en software til at håndtere priser automatisk eller i det mindste overvejer at gøre det i den nærmeste fremtid. Derfor bør du overveje, om og hvordan du allerede er på vej til at miste værdifuld grund til dine konkurrenter.
Hvis du kan nikke genkendende til en af nedenstående situationer, vil du opnå gode fordele ved at etablere automatiserede priser i din webshop:
Der er også fordele at hente, hvis du fx har et bredt eller omfangsrigt produktkatalog og en varierende kundebase. Her kan en manuel prisfastsættelse nemlig være en større udfordring. I dette tilfælde hjælper automatisering dig med at administrere og konfigurere dine produktpriser "bag kulisserne" og præcist angive de priser, som du har opsat i dine prisregler.
Den største fordel ved automatiserede priser er den tid, du sparer. Der er ikke længere behov for at blive ved med at spilde dyrebar tid og ressourcer på prissætning og ikke mindst på marketing, når du kan automatisere og samtidig endda optimere processen med et prisværktøj.
Øg profit, forbedr effektiviteten og ikke mindst, få bedre kontrol over dine priser og opnå konsistens i prissætningen.
Når du skal i gang med automatiseret prissætning, vil disse 3 trin hjælpe dig godt på vej til at høste de gode gevinster der venter på dig forude.
...Og bare rolig, når du vælger PriceShape til at automatisere dine priser, sørger vi for at hjælpe dig godt på vej med prisautomatisering!
Et prisværktøj som PriceShape giver dig relevante data til at tage informeret beslutninger og vækste din forretning. Mere data er ikke nødvendigvis værre, hvis du har den rigtige software til at hjælpe dig med at beholde et godt overblik, så du kun skal træffe de rigtige forretningsbeslutninger.
Når du har besluttet dig for at fortsætte processen med at automatisere dine priser, er din næste overvejelse, om du har brug for en softwareplatform, der KUN kan foretage automatisering, eller om du har brug for en bredere prisplatform, der også kan gøre ting som f.eks. overvåge hele dit konkurrencemæssige landskab, optimere dit Google Shopping Feed, oprette prisstatusrapporter eller andre funktioner for at sikre, at du placerer dit marketingbudget de rigtige steder.
Når du vælger en prisoptimeringssoftware, skal du i dine overvejelser for valget af software, mindst have følgende nøglefunktioner:
Dynamiske priser er fleksible. Det betyder at priserne enten kan gå op eller ned og tilpasses til markedet. Implementering af dynamiske priser gør dig konkurrencedygtig i markedet.
Forbedr prisstrategier og opsæt regler som er baseret på dine kunders købsadfærd. Med indsigter fra et prisværktøj får du data på, hvordan dine produkter performer, hvad kundernes efterspørgsel er og hvad dine kunder er villige til at betale for specifikke produkter.
Følg dine konkurrenters priser og få indblik i deres position i markedet. Men du får således også indblik i din egen position i markedet.
Med mulighed for at få produktanbefalinger, kan du se, hvilke webshops der matcher din pris på hvert specifik produkt. Oversigten giver dig et fingerpeg, om hvilke produkter der er mest konkurrencepræget, og herfra kan du handle ud fra de anbefalede priser.
Når du sælger online, har du normalt hundredvis eller tusinder af konkurrenter, der alle konkurrerer om de samme kunder med de samme produkter. Det kan være en udfordring eller næsten umuligt at kontrollere alle konkurrenter hele dagen. Derfor er det vigtigt at have et nemt overblik over alle dine konkurrenters domæner og dermed hurtigt kunne finde de vigtigste data om dem. På den måde kan du sørge for at altid være effektiv i dine priser. Dét sparer dig for en masse tid.
Setuppet kan blive ret teknisk, når du første gang skal i gang med at bruge et prisværktøj. Der er mange tekniske aspekter i at integrere softwaren med din webshop, det afhænger nemlig ofte af, hvordan din webshop er opbygget. Derfor er det også vigtigt at have en software som har en nem integration. Med PriceShape får du ikke kun en nem måde at integrere med din webshop, men kan også eksportere prisdata til din webshop. Herunder at eksportere produktfeed og ikke mindst nemt opdatere løbende dit feed.
Hos PriceShape kan du oprette mange forskellige automatiserede prisregler eller strategier for alle produkter, produktyper eller sortiment. Det er kun fantasien der sætter grænser.
Uanset om du først lige er startet eller er en af de mere avancerede webshops der kører med prisstrategier er der næsten ingen begrænsninger på, hvor mange prisstrategier du kan oprette for din webshop og ligeledes ændre dem løbende for at optimere. På den måde kan du sørge for at holde dine priser hele tiden opdateret og ligeledes maksimere din fortjeneste.
Vi tilbyder en let plug & play løsning til din webshop.