Selvom markedet er udfordrende, har Babyartikel fortsat sin vækst ved at holde sig konkurrencedygtige. Virksomheden har bevaret en stærk position ved løbende at forbedre sortimentet, overvåge markedstendenser og justere deres prissætningstrategier.
“Vi stræber ikke efter at være de billigste, men efter at finde de steder, hvor vi kan tilbyde mere værdi og tage en højere pris, hvor det giver mening,” forklarer Tobias Schöllhammer, Managing Director. Denne strategi og fokus på at forbedre kundeoplevelsen giver Babyartikel en stærk position på et konkurrencepræget marked.
For at reagere effektivt på markedet er det afgørende for alle afdelinger at have indsigt i konkurrenternes aktiviteter. Tobias siger: “Hvis en lille konkurrent sænker deres priser, betyder det måske ikke så meget. Men hvis vi via PriceShape ser, at en stor konkurrent sænker priserne, undersøger vi det og vurderer, om vi skal ændre noget.”
Babyartikel bruger PriceShape på tværs af flere afdelinger, herunder indkøbsafdelingen, til at identificere trends, salg til at evaluere prissætningstrategier, og til forhandlinger med grossister. “Vi bruger også meget af prisdatahistorikken fra PriceShape til at forstå prisniveauer i løbet af året og under store kampagner som sidste års Black Week. Det hjælper os med at planlægge bedre kampagner og sikre, at vores tilbud er konkurrencedygtige og attraktive.”
Som mange andre tyske virksomheder har Babyartikel oplevet lavere online-salg og overskudslager, da flere kunder efter COVID-19 er vendt tilbage til fysiske butikker. "Folk vender tilbage til de fysiske butikker mere end forventet," forklarer Tobias, og peger på en fælles udfordring i markedet.
Babyartikel bruger PriceShape til prissætning og markedsindsigt for at forblive konkurrencedygtige. “PriceShape hjælper os med at overvåge konkurrentpriser og tilpasse vores strategi derefter,” siger Tobias. Værktøjet gør det muligt for Babyartikel hurtigt at reagere, når konkurrenter sænker priserne eller tilbyder store rabatter, så de fortsat er attraktive for kunderne.
PriceShape giver også et bredere indblik i markedet, så Babyartikel kan vurdere, hvordan deres produkter er positioneret. “Vi kan se, om der er 50 konkurrenter eller bare 10. Hvis vi er eksklusive på et produkt, kan vi måske tage en højere pris – det er indsigt, vi får fra PriceShape,” tilføjer Tobias.
Udover prissætning analyserer Babyartikel også produktpopularitet via søgevolumen. “Vi kan i PriceShape se, hvilke produkter forbrugerne efterspørger lige nu, hvad brands gør, og hvordan markedet ser ud,” siger Tobias.
Babyartikels mål er klart: “At være den bedste forhandler inden for babyprodukter,” fortæller Tobias. Med et bredt sortiment skiller virksomheden sig ud fra konkurrenterne. “Nogle brands er stærke på autostole, andre på andre områder – så vi tilbyder et specialiseret sortiment, som man ikke finder på de fleste markedspladser,” tilføjer han.
E-handelsmarkedet er blevet stadig mere konkurrencepræget, især fordi mange brands starter deres egne direkte-til-forbruger (D2C) forretninger. Tobias fremhæver denne voksende tendens:
“Vi ser mange brands starte deres egne B2C-forretninger, og samtidig ser vi markedspladser vokse i magt. Derfor er det vigtigt med et komplet overblik over markedet, så vi kan tilbyde den bedste service og kvalitetsprodukter.”
Babyartikel er baseret i Tyskland og specialiserer sig i babyprodukter. Virksomheden er blevet en nøglespiller på det tyske marked. Grundlagt som en detailforretning for 17 år siden har Babyartikel nu skiftet fokus til online-salg.
Virksomheden servicerer kunder i hele Europa med stærk tilstedeværelse i Tyskland, Schweiz og Storbritannien. Med omkring 100 medarbejdere tilbyder Babyartikel et bredt udvalg af babyprodukter, herunder autostole, barnevogne og andre essentielle varer til forældre.
Babyartikel’s succes er blot ét eksempel på, hvordan PriceShape kan hjælpe virksomheder med at trives i konkurrenceprægede markeder. Læs flere succes historier om hvordan andre virksomheder har nået deres mål i samarbejde med PriceShape.