Jeg har skrevet dette blogindlæg til dig, der arbejder som indkøber i en webshop. Bloggen skal hjælpe dig med at forberede dig til den travle Black Friday-periode. Som indkøber spiller du en afgørende rolle i at sikre, at din webshop har de rette varer på lager til den forventede efterspørgsel under Black Friday. For at opnå succes i denne travle periode er det vigtigt at træffe velovervejede beslutninger baseret på nøjagtig data og strategisk planlægning.
En af de mest effektive metoder til at forberede sig på Black Friday er at analysere tidligere salgsdata. Tidligere års Black Friday-salg kan hjælpe med at identificere tendenser og efterspørgselsmønstre. Dette vil give dig en dyb forståelse af, hvilke produkter der har været særligt populære, og hvilke der har haft lavere efterspørgsel. Med denne indsigt kan du tilpasse din lagerbeholdning og sørge for, at de mest efterspurgte varer er rigeligt tilgængelige, mens du samtidig minimerer risikoen for overskydende lager på mindre populære varer. Ligeledes er det også brugbart at analysere perioden op til Black Friday, for få indblik i markedets nyeste trends og tendenser.
Her er det godt at alliere dig med både salg og marketing. De kan hjælpe med at give indblik i hvordan forbrugeren agerer, og hvad der generelt trender på markedet. Det er ofte en god ide at følge med på diverse Sociale medier for at se hvad rører sig blandt din målgruppe, her er det især TikTok, Pinterest, Instagram og Facebook som er gavnlig at følge med i. Det kan f.eks. være at der er et bestemt brand eller produkt som er særlig eftertragtet, den information vil være brugbar for dig at vide, for at du kan bestille det rigtige antal hjem.
Prissætning er en afgørende faktor for succes på Black Friday. Forbrugerne forventer attraktive tilbud og konkurrencedygtige priser, og derfor er det vigtigt at udvikle en prisstrategi, der både tiltrækker kunder og sikrer en sund profit. En effektiv tilgang er at analysere konkurrenternes prissætning og tidligere Black Friday-tilbud. På den måde kan du i samarbejde med dit e-commerce team positionere jeres webshop strategisk ved at tilbyde konkurrencedygtige priser, der stadig giver jer en tilfredsstillende profit margin. Husk også at overveje dynamiske priser, der kan tilpasses i realtid for at reagere på efterspørgselsændringer og konkurrencesituationen under Black Friday.
Du kan med fordel analysere hvilke varer der skal trække besøgende ind på netop jeres webshop. Det kan være, at I skal være særlig konkurrencedygtig på de produkter. Eventuelt kan du bruge din historik til at vurdere hvad markedsprisen og den billigste pris bliver og ud fra det planlægge en kampagne samt inkludere produktet i næste nyhedsbrev.
Samtidig giver det mening at finde ud af, hvilke varer der skal hæve jeres gennemsnitlige profit margin og kurv, hvor I ikke behøver at matche den billigste i markedet.
Faktisk kan I gå så langt, så I automatiserer prissætningen på en vare ud fra hvor godt det går med salget. Hvis salget er gået langt over forventning og du nu kun har lager til ganske få dage tilbage, så er det måske med at hæve prisen og dermed din profit.
Et tæt samarbejde med dine leverandører er afgørende for en vellykket Black Friday. Start dialogen i god tid, så du kan diskutere dine forventninger til salgsvolumen og leveringstidspunkter. Ved at kommunikere klart med dine leverandører kan du undgå forsinkelser og sikre, at du har tilstrækkelige varer på lager til den travle periode.
Herudover vil et godt samarbejde med din leverandør også sikre dig, at du får alt den information du skal bruge for at være bedst muligt forberedt. Her kunne det f.eks. være at leverandøren udkommer med et nyt produkt, som har potentiale for at blive eftertragtet blandt din målgruppe. Ved at vide dette kan du inden produktet udkommer allerede lave en forudbestilling og sørge for, at du har dette produkt på lager.
Du har måske et planlagt møde med en af dine leverandører. Til det kan du overveje at trække en liste over alle produkter og inkluderer dine aktuelle salgspriser og markedsprisen. På den måde kan du analysere, hvor stor del af sortimentet hvor du f.eks. er dyrere end markedet. Hvis du kombinerer det med din fortjeneste, så kan du begynde at beregne hvor meget rabat du skal forhandle hjem for at kunne konkurrere med markedet.
Inden du placerer en større ordre, kan du med fordel også tjekke de varenumre du er ved at bestille. Måske du skal genoverveje hvis differencen fra vejlende udsalgspris til billigste konkurrent i markedet er større end den procent tolerance du sætter.
For at lette din forberedelse og effektivisere dine indkøbsbeslutninger er det en god idé at anvende værktøjer som PriceShape. Vi er et prisoptimeringsværktøj, der integrerer lagerdata og markedsdata for at give dig værdifulde indsigter og konkurrenceanalyser. Ved at udnytte PriceShape kan du nemt overvåge dine konkurrenters prissætning, identificere prisfølsomme produkter og tilpasse dine egne priser for at tiltrække flere kunder.
Denne data kan ligeledes hjælpe dig med at skabe en god dialog sammen med jeres leverandører. Det kan f.eks. gøres på baggrund af data omkring dine konkurrenters prissætning, der muligvis kan hjælpe dig til et bedre forhandlingsgrundlag.
Dynamisk prissætning og rapportering i PriceShape giver dig mulighed for at følge med i prisændringer i realtid og reagere hurtigt på konkurrenceforhold og efterspørgselsændringer. Dette sikrer, at du altid har de mest konkurrencedygtige priser under Black Friday og skaber den bedste kundeoplevelse.
Læs mere om hvordan vi kan hjælpe din forretning ved at klikke her.