Hvordan bygger du dine prissætningsstrategier?
Hvor starter man med at strukturere prisregler for at imødekomme forskellige behov og maksimere indvirkningen på overskuddet?
Lad os være ærlige. Prisniveauer ændrer sig meget på markedet, og det er udmattende at overvåge og reagere på alle elementer. Ved at læse dette blogindlæg får du en ide om, hvordan du kan arbejde mere intelligent og effektivt med gruppering af dine produktpriser. Emnerne der vil blive berørt er:
- Generelle tanker om at gruppere sortimentet i profitable priser
- Hvordan man opnår høje fortjenstmargener på yderligere kurvvarer
- Hvordan man vedligeholder og udvikler strategier over tid
Hvis du ikke allerede arbejder med flere dynamiske prissætningsstrategier, vil nogle af de nævnte punkter i afsnittene nedenfor virke komplekse. Men frygt ikke, for det er netop det trin, hvor der er mange lavthængende frugter at plukke i din prissætning.
Skal alle produkter styres af prissætningsstrategier?
Du kan have flere brands end man kan nævne på et minut og endnu flere undtagelser fra priserne for produkterne inden for disse brands. Mange produkter kan prissættes både konkurrencedygtigt og profitabelt med en generel strategi. I en sådan strategi tager du hensyn til relevante konkurrenter og et bæredygtigt minimumsproduktoverskud.
I dit sortiment er der sandsynligvis også produkter, der af en eller anden grund ikke bør ændre pris. Det kan være nye produkter, der er populære, eller produkter med høj knaphed. Produkter, der i nogle tilfælde drager fordel af en midlertidig udelukkelse af dynamiske prisændringer. Du kan også køre kampagner, outlets eller sæsonudsalg på nogle produkter. I en prissætningsværktøj kan disse produkter grupperes så de får samme prissætningsstrategi og giver dig mulighed for nemt at sammenligne.
Vælg dine kampe
Baseret på erfaring ser vi, at bedste praksis er at opdele forskellige produktsegmenter i forskellige strategier. Du kan pege på nøglekonkurrenter inden for hvert segment baseret på forbrugerens opfattelse af sammenligningsmulighederne.
Forestil dig, at forbrugeren har overvejet at købe en ny lampe i lang tid og endelig har lagt varen i indkøbskurven, fordi din pris var den bedste på markedet. Det ville ikke være den mest fordelagtige prissætningsstrategi at bruge den samme strategi for prissætning af tilkøbsprodukter som f.eks. pærer.
Hvor du måske sætter prislejet til en almindelig fortjenstmargen for lampen, kan du sandsynligvis opnå en høj margen for yderligere varer, der fungerer som indkøbskurvslukker og ikke indkøbskurvsåbner.
Gennemgå din strategiopsætning
Det, der måske er markedssituationen nu, er sandsynligvis ikke det samme næste måned. Nogle af de spørgsmål, du kan stille dig selv for at sikre, at du har den rigtige prissætningsopsætning er:
- Hvor mange produkter er så konkurrencedygtigt rabatteret, at de når minimumsfortjenesten?
- Hvilke produkter skal jeg sænke marginen på for at sætte salget i gang?
- Hvad er min gennemsnitlige margin?
Dette vil give dig en idé om, hvad du skal genopfylde, og ved hvilken grænseværdi for omkostningspris og margin du foretrækker at satse på forskellige brands.
Opsummering:
Ved at have en struktur for din prissætning sigter du mod at være relevant for størstedelen af dit sortiment og bane vejen for vækst. Næste skridt er at være ambitiøs og lave avancerede strategier for de produkter, som du tror kan præstere bedre. Vi hos PriceShape kan hjælpe dig med at lave den helt rette prisstrategi for dine produkter, læs mere her.