DB Journeys rejse med PriceShape understreger vigtigheden af strategisk prissætning for at opretholde et premium brandimage. Konsistens er nøglen i en tid, hvor slutforbrugerne har adgang til endeløse informationer og prismatchningsværktøjer. Med PriceShape har DB Journey fundet en strategisk partner, der hjælper dem med at beskytte deres brandværdi.
”PriceShape er blevet en vigtig del af vores kommercielle strategi. Det giver os den indsigt, vi har brug for til at styrke vores brand og forblive konkurrencedygtige. For os handler det om at sikre en førsteklasses positionering på markedet”
Albert de Boer, Wholesale Digital Manager, DB Journey.
Det er afgørende for et premium-brand som DB Journey at bevare et ensartet brandimage. Aggressive kampagner og salgsfremstød fra forhandlernes side kan nemt skade brandets opfattede værdi. Ved at bruge PriceShape fik DB Journey den indsigt, der var nødvendig for at have kontrol over sin kommercielle strategi og beskytte sin brandidentitet.
“Forhandlere, der ikke er i overensstemmelse med vores kommercielle politik, kan skade vores premium-image. PriceShape hjælper os med at spore og adressere aftalte kommercielle kriterier tidligt, så vi beskytter vores brandværdi.” siger Albert.
PriceShapes realtidsdata gjorde det muligt for DB Journey at identificere og adressere forhandlere, der var for aggressive med kampagner og tilbudsstyring. Det hjalp dem også med at være opmærksomme på prismatchningspolitikker, der presser priserne ned på tværs af markeder.
I 2010 blev DB Journey grundlagt i den lille by Hoddevik i Norge, med en vision om at skabe funktionelt og stilfuldt rejseudstyr. Det der startede som en idé mellem venner, voksede til et globalt brand, der er kendt for sine førsteklasses bagageløsninger til sport og kreative hobbyer. I dag opererer DB Journey fra sit hovedkvarter i Oslo, et brand house i Stockholm og samarbejder med bureauer i hele Europa for at opretholde sin stærke brandtilstedeværelse.
Albert de Boer, Wholesale Digital Manager hos DB Journey, har ansvar for alle digitale værktøjer i salgsteamet. For at forblive relevant og beskytte brandværdi ledte Albert efter et værktøj, der kunne give markedsindsigt og hjælpe med strategisk styring af segmentering og tiering. I slutningen af 2022 blev DB Journey kunde hos PriceShape.
DB Journey henvender sig til et ungt, stilbevidst publikum af Millennials og Gen Z i alderen 18 til 35 år. Denne demografiske gruppe er unik for et premiummærke, da den repræsenterer kunder, der både er prisfølsomme og villige til at bruge penge på produkter af høj kvalitet. Med stigende konkurrence fra andre premium- og mainstream-mærker krævede det mere end bare gode produkter at forblive konkurrencedygtig; det kræver den rigtige kommercielle strategi.
“I dag har forbrugere alle de oplysninger, de har brug for, lige ved hånden. Derfor er det så vigtigt for os at holde vores kampagner konsistente på tværs af alle kanaler. Hvis det, de ser, ikke stemmer overens, kan det påvirke deres opfattelse af vores brand. For meget variation i vores salgsfremmende strategi kan få dem til at sætte spørgsmålstegn ved vores produkters pålidelighed," siger Albert.
DB Journey sigter mod at holde sine produkter inden for den kommercielle politik for at beskytte brandværdien og forblive konkurrencedygtige. Med PriceShape får de et klart overblik over deres forhandlere og deres kampagnehistorik. Det giver os mulighed for at følge vores kommercielle strategi og træffe informerede beslutninger, f.eks. når vi lancerer et nyt produkt.
Som Wholesale Digital Manager fører Albert tilsyn med en lang række ansvarsområder. Med så mange opgaver er tid en værdifuld ressource. Før PriceShape krævede overvågning af aftalte kommercielle kriterier, brandpræsentation og markedstendenser omfattende manuelt arbejde, som næsten var et fuldtidsjob.
“Det ville tage enormt meget tid at analysere markedet manuelt. PriceShape giver os mulighed for at automatisere rapporter og overvåge tendenser på globalt plan. Det sparer os tid og giver os et klarere billede af markedslandskabet. ”
Albert de Boer, Wholesale Digital Manager, DB Journey.
PriceShapes automatiseringsfunktioner har gjort det muligt for DB Journey at oprette brugerdefinerede rapporter, som har hjulpet teamet med at spore produktresultater, forhandleres og konkurrenters priser og markedstendenser mere effektivt. Det sparer tid og har fået en struktureret tilgang til at få indsigt, så Albert kan fokusere på strategiske beslutninger i stedet for dataindsamling.
Nikolaj Lauridsen, Senior Customer Success Manager hos PriceShape, siger: “Albert og jeg diskuterede, hvordan vi kunne bruge vores rapporter og dashboards til at forbedre ledelsesrapporteringen, som også er en af Alberts daglige opgaver. Med vores Dashboards kan vi give et bredere overblik over aktiviteter på tværs af grænser, hvilket er afgørende for virksomheder som DB Journey.”
DB Journey henvendte sig til PriceShape for at få kontrol over sin kommercielle strategi. PriceShape leverer markedstendenser, forhandlerpromotion og overvågning af aftalte kommercielle kriterier. Dataen giver Albert og hans team mulighed for at indgå i informerede samtaler med agenter og forhandlere og sikre en ensartet brandpositionering på tværs af alle kanaler.
“PriceShape er det første skridt til at have samtaler om vores kommercielle politik med vores agenter og forhandlere. I dagens verden med prismatchning og aftalte kommercielle kriterier er det afgørende at have nøjagtige data for at opretholde et førsteklasses brandimage.” siger Albert.
PriceShape has also supported DB Journey in managing the challenges of cross-border selling. With international customers shopping online, differences in promotional strategies across markets can easily affect how the brand is perceived.
PriceShape har også hjulpet DB Journey med at håndtere udfordringerne ved salg på tværs af landegrænser. Når internationale kunder handler online, kan forskelle i salgsfremmende strategier på tværs af markeder nemt påvirke, hvordan brandet opfattes.
Med PriceShape kan DB Journey overvåge, hvilke markeder deres forhandlere sælger på, og sikre, at de holder sig til de aftalte territorier. Platformen hjælper dem også med at holde styr på kampagner, både deres egne og deres forhandleres, hvilket gør det nemmere at være konsekvent på tværs af alle kanaler.
Vores dynamiske produktgruppering giver dig mulighed for at holde styr på dine prisledere. Indstil en pristærskel; de vil blive føjet til denne gruppe, hver gang en leverandørs pris når op på eller falder under dette niveau. Det sikrer, at du har et opdateret overblik over markedet, hjælper med at beskytte dit brand og holder dig orienteret om markedstendenser.
Book et møde
Da vi spurgte Albert hvor DB Journey valgte PriceShape, understregede han vigtigheden af at have et pålideligt og intuitivt værktøj, der giver nøjagtig markedsindsigt.
"Vi havde brug for et værktøj, der kunne levere objektive data til at understøtte vores kommercielle strategi. PriceShape er nemt at bruge, og supportteamet er altid klar til at hjælpe. Det handler ikke kun om at have et værktøj; det handler om at have en pålidelig partner,” siger Albert.
Beslutningen om at vælge PriceShape blev påvirket af platformens brugervenlighed og det hurtige supportteam. For DB Journey handlede det at finde et prisværktøj ikke kun om at finde et værktøj, men også om at finde en strategisk partner, der kunne understøtte deres vækst og brandpositionering.
Nikolaj Lauridsen, Senior Customer Success Manager hos PriceShape, siger: "Det har været en fornøjelse at arbejde med DB. De er sådan et ungt og dynamisk team, og processen fra tanke til handling er også en utrolig kraft til at udnytte og bruge vores platform."
Frem mod 2025 vil DB Journey “få styr på tingene” ved at optimere sit produktsortiment og sikre en fremragende drift. PriceShape vil hjælpe DB Journey med at nå disse mål ved at give indsigt i forhandlernes landskab og beskytte deres premium brand image.