Hvordan forbereder du din virksomhed på Amazons ankomst til det danske marked

Læs her, hvordan din webshop sikrer en optimal prisstrategi før, under og efter, at Amazon er indtrådt på det danske marked.

Picture of Nicolaj Lund
Nicolaj Lund
Læsetid: 3 min.
Follow us on social media

Det er stadig ikke 100% afklaret, hvornår Amazon vil indtræde på det danske marked, men mange webshopejere er nervøse for gigantens ankomst. Mange spørgsmål florerer rundt blandt danske erhvervsdrivende ift. håndteringen af Amazons indtrædelse. Det er bl.a. spørgsmål såsom, hvordan håndterer man Amazons lave prissætning på markedet, og hvordan konkurrerer man med en stor e-handelsplatform, der har alle slags produkter til salg?

Vi vil i denne blog forære dig en “survival guide”, så du er bedre rustet til Amazons ankomst og samtidig i stand til at markedsføre dine produkter effektivt.

Amazons indflydelse på det danske marked

Selvom Amazon ikke er ankommet til Danmark endnu, så viser en rapport fra FDIH, at danske forbrugere allerede i høj grad køber produkter online fra Amazon. Det er den næststørste e-handelsplatform, der benyttes af danske kunder, hvilket betyder, at 1,9% af danske online handler foretages gennem Amazons hjemmeside. Ifølge en rapport fra E-eksport bruger 72% af alle kunder ligeledes Amazon før de anvender Google Shopping, når de skal prissammenligne produkter online. Det beviser, at Amazon allerede stiller store krav til de danske webshops. 

Mere end 150+ millioner kunder anvender på globalt plan Amazons mobil-app til at foretage køb på hjemmesiden. Herudover har Amazon 100 millioner medlemmer i deres kundeklub Prime, hvoraf 20% køber produkter fra Amazon hver eneste uge. Desuden er der mere end 130 million typer af produkter på Amazons e-handelsplatform, hvorfor gigantens eksistens øger konkurrencen på globalt plan. 

En anden analyse foretaget af FDIH viser desuden, at 8 ud af 10 virksomheder frygter, at Amazons ankomst vil føre til, at flere danske webshops må lukke deres forretning. Det er på trods af, at der er en optimisme blandt danske webshopejer, hvor hver tredje netbutik forventer, at deres omsætning vil vokse med minimum 25% det næste år. Væksten i e-handlen trues dog af de store globale udbydere og hver fjerde webshopejer mener at prispres fra udenlandske giganter er en afgørende væksthæmmer for online webshops.

Skal du satse på Amazon eller ej?

Det er helt sikkert et spørgsmål, som du har overvejet op til flere gange og sikkert især, da Amazon meldte sin ankomst til det svenske marked i efteråret 2020. 

Amazon tilbyder forskellige løsninger til forhandlerne på deres hjemmeside. Der er to forskellige abonnementsløsninger, så både små og store virksomheder kan indgå i et samarbejde med Amazon.

Ejer du en mindre virksomhed, hvor du sælger maximum 40 produkter om måned, så er det muligt at købe et abonnement som koster omkring 6 kr. pr. salg. Ejer du en større virksomhed, så koster abonnementet ca. 250 kr. pr. måned og desuden tillægges et gebyr pr. salg. Dette gebyr er ofte på omkring 15%.

Udover at sætte dig grundigt ind i abonnementsløsningerne, så er det altafgørende, at du er klar over konkurrencesituationen i markedet. Ved at være bevidst omkring, hvor mange produkter Amazon sælger inden for din branche, så er det nemmere at tage en beslutning omkring, hvordan du skal håndtere Amazons ankomst.

Amazons strategiske prissætning

Det er tidligere set, bl.a. ved Amazons ankomst til det svenske marked, at e-handels giganten udbyder produkter til en meget lav pris. Derfor skal du gøre dig nogle tanke omkring, hvorvidt det er en fordel for din virksomhed eller ej, at abonnere på Amazon.

Har du ikke konkurrencedygtige priser er der en stor risiko for, at din omsætning vil blive påvirket negativt, hvis du er forhandler hos Amazon. Det skyldes, at Amazons algoritmer prioriterer de forhandlere, der sælger til den laveste pris. Dvs. at de besøgende på Amazons hjemmeside eksponeres overfor de produkter, der har de laveste priser, hvorfor du kan risikere at miste salget, hvis du ikke er konkurrencedygtig på pris.

For at undgå, at Amazons algoritmer overser dine produkter er det væsentligt, at din virksomhed får et overblik over Amazons prispositioner, før et samarbejde etableres. Det er fordelagtigt at anvende et prissammenligningsværktøj, hvor du kan overvåge konkurrencesituationen i markedet og dermed optimere din egen prisstrategi.

Anvend et prissammenligningsværktøj til at bevare kontrollen over din prisposition

Ved brug af et prissammenligningsværktøj, som PriceShape, får du adgang til data, der beskriver Amazons prisposition i markedet og samtidig indblik i din egen konkurrencesituation. Priceshapes software gør brug af prisrobotter, der scraper det online marked for konkurrenternes data. Ved brug af en prisrobot får du hermed adgang til Amazons data og kan frit vælge, hvilke produkttyper du ønsker at overvåge.
Muligheden for at anvende konkurrentovervågning til at få et indblik i Amazons prissætning, gør det ligeledes nemmere for dig at fastlægge en konkurrencedygtig prisstrategi. Samtidig kan du bedre overveje om det er fordelagtigt for dig at indgå i et samarbejde med Amazon.