Brug konkurrentdata som din konkurrence-fordel

At finde den rette prisstrategi og positionering kan være udfordrende, du skal derfor definere din konkurrencefordel for at fastsætte den rette produktpris.

Picture of PriceShape
PriceShape
Læsetid: 2 min.
Follow us on social media

 

Konkurrentdata

Som e-handelsvirksomhed på et konkurrencepræget marked kan det være en udfordring at finde den rette prisstrategi og positionere sig korrekt. For at finde ud af hvilken prisstrategi der er den rette for dig, skal du definere din konkurrencefordel, så du derefter kan lave den rette prisfastsættelse for dine produkter.

Prisfastsættelse er en af de vigtigste faktorer, da den påvirker din profit og omsætning. I dette blogindlæg vil vi se nærmere på, hvordan du kan bruge dine konkurrenters data til at optimere din prisstrategi og opnå en konkurrencefordel. Men først vil vi kigge ind i, hvad en konkurrencefordel i virkeligheden er.

 

Porter's Generiske Strategier definere din konkurrencefordel

En konkurrencefordel er nøglen til at skille sig ud i et konkurrencepræget marked. Som virksomhed kan du opnå denne fordel ved enten at levere den samme værdi som dine konkurrenter til en lavere pris eller ved at tilbyde en differentieret værdi til en højere pris.

Michael E. Porter har udviklet en model kaldet De Generiske Strategier, som identificerer forskellige strategiske arketyper. Disse arketyper forklarer, hvordan du som virksomhed kan opnå en konkurrencefordel. Du kan enten fokusere på at have de laveste omkostninger eller differentiere dig fra dine konkurrenterne så du kan tage en højere pris for dit produkt. Når du som virksomhed definerer din konkurrencefordel, er det vigtigt også at tage din målgruppe i betragtning. Vil du henvende dig til en bred eller snæver målgruppe, når du markedsfører dine produkter?

 

Porters generiske strategier

 

Brug din lave omkostninger som din konkurrencefordel

En strategi baseret på lav omkostningslederskab indebærer at du minimerer omkostningerne i hele din værdikæde. Dette kan opnås gennem effektivitetsforbedringer, omkostningskontrol og stordriftsfordele. Ved at reducere omkostningerne kan du tilbyde konkurrencedygtige priser til dine kunder og samtidig opretholde en rimelig profitmargin. Denne strategi appellerer oftest til en bred målgruppe da den konkurrerer på pris.

 

Brug differentiering som din konkurrencefordel

En differentieringsstrategi handler om at du skaber unikke og værdifulde produkter eller tjenester, der adskiller sig fra dine konkurrenter. Dette kan ske gennem innovation, kvalitet, design, kundeservice eller andre differentieringsparametre. Ved at tilbyde noget unikt kan du differentiere dig fra dine konkurrenter og opnå en højere pris. Differentiering er velegnet til at appellere til en snæver målgruppe, der er villig til at betale ekstra for unikke egenskaber eller fordele.



Udnyt dine konkurrenters data

Så hvordan benytter du dine konkurrenters data til din konkurrencefordel? 

Du skal bruge dine konkurrenters data. Hvordan gør du det? Ved at overvåge og analysere deres priser. Ved at indsamle disse oplysninger kan du fastsætte dine egne priser baseret på konkurrenternes prisniveau. 

Denne data er især gavnlig for dig som benytter sig af konkurrencefordelen lav omkostningslederskab. Ofte benytter man en konkurrencebaseret prissætningsstrategi, hvor prisen primært bestemmes af konkurrenternes handlinger. Dynamisk prissætning er værdifuldt i en hastigt udviklende e-handelsverden, da det giver dig mulighed for at følge markedets udvikling og reagere hurtigt.

Prisdata er dog ikke den eneste relevante faktor i din prisstrategi. Du kan også undersøge lagerstatus hos dig selv og dine konkurrenter. Ved at indsamle disse data får du et overblik over, hvem der er bedst eller dårligst stillet med hensyn til produkttilgængelighed. Hvis der f.eks. er stor efterspørgsel efter et produkt, som du har tilstrækkeligt på lager af, men konkurrenterne har få på lager, er det ikke nødvendigt for dig at sænke prisen, da du er den mest konkurrencedygtige, da du faktisk har varen klar til kunden.

Det samme gælder den modsatte situation. Hvis du ser, at et produkt har været på lager i lang tid uden at blive solgt, vil det være gavnligt at tilbyde en særlig pris, da efterspørgslen er faldet, og du mister penge ved at opbevare det uden udsigt til langsigtede indtægter.

Konkurrentdata

Hvordan finder du disse data?

Det kan være udfordrende at indsamle denne data manuelt, da den konstant opdateres af dine konkurrenter. Vores værktøj, PriceShape, er designet til at hjælpe dig med at indsamle konkurrenternes priser og lagerstatus, hvis disse oplysninger er tilgængelige. Alle disse oplysninger opdateres dagligt, så du altid har de nyeste data til rådighed.

Med disse data kan du samtidig skabe prisstrategier, der passer til netop dine produkter. Disse strategier kan også være dynamiske og tilpasse sig dine konkurrenters priser og markedets udvikling.

Hvis du er interesseret i at lære mere om, hvordan PriceShape kan hjælpe din virksomhed, og hvordan du kan bruge konkurrentdata til at opnå en konkurrencefordel, kan du læse mere her.

Nyhedsbrev

Vær opdateret med de seneste nyheder fra PriceShape

Du kan forvente masser af spændende indhold og opdateringer i vores nyhedsbrev, såsom gratis webinarer og blogs. Vi stræber efter at dele vores viden og informere jer om priser og trends inden for e-handelens verden.