Hvis du vil vinde i Gør Det Selv branchen, skal prisen være på plads
Med ca. 400 webshops og butikskæder, som sælger til Gør-Det-Selv kunderne og et stort antal sammenlignelige produkter, er det nemt for kunderne at sammenligne priser. Og det gør de.
På trods af dette, oplever PriceShape store udsving i priserne på identiske produkter på tværs af de forskellige forhandlere. Det samme gør kunderne.
I eksemplet nedenfor er der en prisforskel på 539,- eller 49% på en Bosh skruemaskine, hvilket også er tilfældet på masser af andre varer.
Nemt for kunderne at sammenligne pris
Ved hjælp af en simpel søgning på tjenester såsom Google Shopping eller PriceRunner, kan forbrugerne sammenligne priser fra forhandlere med en webshop. Den høje prisgennemsigtighed for forbrugerne, stiller store krav til din prissætning. Analyser viser at ca. 80% af kunderejserne starter online, så med en dyr pris, risikerer man at blive fravalgt i søgeprocessen. PriceShapes erfaring er, at konverteringen fra besøgende til salg øges dramatisk, hvis prisen er konkurrencedygtig. Det er lettest at opnå ved hjælp af konkurrent og prisovervågning.
Stort sortiment gør det svært, at optimere prisen manuelt
Et godt ”Gør Det Selv” sortiment består af rigtig mange varenumre, ofte 20-50.000 stk. Mange varenumre kombineret med mange konkurrenter gør det stort set umuligt for selv den dygtigste indkøbsafdeling, at overvåge markedsprisen manuelt. Dermed er der risiko for, at en række varer er for dyre, hvilket koster salg. Endnu værre er mange varer ofte for billige, hvilket koster indtjening.
Googles algoritme favoriserer de billigste priser
Eksemplet på Bosch GSR 18-2-LI Professional skruemaskinen er blot et af mange tusinde sammenlignelige produkter, der sælges i ”Gør det selv” branchen.
Google Shopping fungerer i mange tilfælde som en research platform, hvor forbrugerne enkelt og nemt lokaliserer den billigste forhandler.
Hvis du sælger dine produkter på Google Shopping, favoriserer algoritmen herudover også de produkter, som er billigst. Det vil sige at Google også har fokus på dine priser, og at det på denne tjeneste kan betale sig at være konkurrencedygtig.
PriceShape giver dig overblikket, men du bestemmer prisstrategien
PriceShapes avancerede prisrobotter overvåger alle dine konkurrenters priser, så du kan fastlægge og eksekvere på en prisstrategi, der passer ind i din overordnede forretning. Det betyder ikke, at du skal være billigst på alt. Tværtimod. Med et komplet overblik over konkurrenternes priser, kan du optimere dit salg ved at være konkurrencedygtig på de mest prisfølsomme varer, men til gengæld øge indtjeningen på varer med lav prisfølsomhed.
PriceShapes software kan håndtere uendeligt antal prisstrategier, så du kan optimere pr. kategori og leverandør ud fra dit eget behov.
PriceShape forbedrer din ROI på Google markedsføringen
Aktørerne i ”Gør Det Selv” branchen bruger mange penge på Google markedsføring, hvilket er helt naturligt, da kunderne ofte starter søgningen der. Som tidligere nævnt, er der stor prisforskel på produkterne, og da kunderne ofte køber hos den billigste aktør, bruges der mange markedsføringskroner på produkter, der ikke bliver til salg. Med PriceShapes software, der giver overblikket i gennem konkurrentovervågning og dynamiske prisregler, kan du placere den største del af din markedsføring på de produkter, hvor du har valgt at være konkurrencedygtig på prisen. Det vil både øge dit salg og reducere dine Google markedsføringsomkostninger, hvilket naturligvis øger din bundlinje
PriceShape’s konsulenter er klar til at uddybe ovenstående og tilbyder en gratis testkonto, hvor du selv kan opleve det avancerede men brugervenlige system.