Gør dine priser klar til sommer
Detailhandlere oplever en 30% nedgang i aktiviteten om sommeren sammenlignet med december. Du kan få en bedre sommersæson ved at følge nogle få trin.
Når sommersæsonen nærmer sig, oplever detailhandlen en 30% nedgang i aktiviteten sammenlignet med december. Så hvordan kan du øge dine salg samtidig med at du opretholder en lav vedligeholdelse og får ryddet op i dit lager?
I dette blogindlæg vil jeg udforske praktiske måder at forbedre din e-handelsbutik i løbet af den stille sommerperiode, i håbet om at sikre en succesfuld og profitabel sæson.
Sommerens trends
Sommersæsonen er fyldt med spændende produkter og muligheder for at lave fantastiske kampagner. Kampagner som henvender sig til kunder, der leder efter gode sommertilbud, når de nyder det solrige vejr eller forbereder sig til deres ferie.
At finde de rigtige produkter til dine sommerkampagner kræver analyse og forarbejde, hvor du indsamler alle relevante data. Her er Marked- og Konkurrentundersøgelser, Trends og Influencers samt Historiske Data afgørende for at hjælpe dig med at vælge de rigtige produkter til sommeren.
Hvad laver dine konkurrenter?
Ved at udføre marked- og konkurrentundersøgelser får du en idé om, hvilke varer der er populære baseret på dine kundeundersøgelse, hvilket hjælper dig med at indsnævre søgningen efter de rette produkter til din sommersortiment. Markedsundersøgelserne vil sammen med en konkurrentanalyse hjælpe dig med at opretholde en konkurrencedygtig position i løbet af sommeren. Ved at kigge på en konkurrentanalyse får du indblik i deres priser, så dine produkter kan følge med dine konkurrenter.
Men hvordan gør du dette mest effektivt?
Vores PriceShape-værktøj kan ved hjælp af datapunkter hurtigt vurdere, hvor konkurrencedygtigt dit produkt er, og dermed eventuelt ændre prisen, så du kan konkurrere, overgå og vinde salg fra din primære konkurrent.
En god idé er at se på dine produkters prispositioner, hvilket kan gøres ved at se på indsigterne fra Google Analytics og de data, der er indsamlet af PriceShape. Hvis produkterne er godt positioneret og samtidig konverterer med en sund margin og et højt antal visninger, vil der ikke være behov for ændringer.
Men hvis dette ikke er tilfældet, kan det være gavnligt at overveje en ny pris, hvis du ønsker at opretholde en konkurrencedygtig position. Ved at bruge dynamiske tags i PriceShape får du adskillige forskellige måder at identificere disse produkter på. Produkterne vil blive udvalgt baseret på dine præferencer og prissætningsregler. Bare rolig, din Customer Success Manager vil være klar til at guide dig gennem disse trin, så du kan foretage de rette prisændringer.
PriceShape vil også hjælpe dig med at holde øje med dine konkurrenter og deres sommerkampagner og dermed altid sikre, at du opnår den ønskede præstation. Vores dynamiske grupperinger kan yderligere hjælpe dig med at følge, hvordan disse produkter klarer sig, og hjælpe dig med at markedsføre dem i kampagner, hvor produkterne genererer mest interesse og salg. Det vil hjælpe dig med at træffe datadrevne beslutninger om produktvalg og ressourceallokering.
Influencers spotter trends
Influencer marketing er en form, som mange virksomheder bruger til at promovere sig selv og deres produkter. Influencere opbygger tillid hos deres følgere, hvilket betyder, at de ofte er mere troværdige, når de reklamerer for et produkt eller en service, end en generel markedsføringskampagne. Derfor er det nyttigt at følge de influencere som er populære i din målgruppe for at se, hvilke trends der er på markedet, og hvilke faktorer de fokuserer på, når de promoverer et produkt. Influencere findes primært på Instagram, TikTok og YouTube.
Ved at bruge værktøjer som Google Trends får du indsigter i, hvilke emner og buzzwords der trender og mest sandsynligt bliver søgt efter. Disse data vil give dig mulighed for at finde din målgruppe og se, hvad der trender blandt dem. Derefter kan du træffe en datadrevet beslutning baseret på din data for at vælge de rette sommerprodukter til din virksomhed.
Er historiske data vigtige?
Hvad gjorde du sidste sommer, hvad var godt, og hvad gik ikke helt som planlagt? Det er altid vigtigt at se tilbage og analysere dine historiske salgsdata og webanalyser for at identificere mønstre og tendenser i tidligere sommersæsoner.
Men hvad er så vigtigt?
Det er vigtigt for dig at se efter produkter, der har oplevet øget efterspørgsel og højere konverteringsrater i løbet af den tidligere sommersæson. Disse data kan kombineres med de historiske data, der er indsamlet i din PriceShape-konto, som viser dine primære konkurrenter og deres produktplacering. De indsamlede data kan bruges til at hjælpe dig i beslutningsprocessen med hensyn til lagerstyring og produktvalg, der kan hjælpe dig med at gennemføre din sommerkampagneplanlægning.
Når alle ovenstående trin er gennemført, bør du have en overordnet idé om nogle interessante sommerprodukter, som du kan inkludere i kampagnerne og have en succesfuld sommersæson.
Hvordan ser dit lager ud?
Det sidste effektive skridt, du kan tage, er lagerstyring. Dette giver dig information om sæsonbetonede produkter, der enten er rester fra sidste år eller sælger langsomt. Når du har fundet dine langsomt sælgende produkter, er det en god idé at forsøge at komme af med dem. PriceShape vil hjælpe dig med at identificere disse produkter, så du kan lave en prissætningsregel og strategi baseret på dine præferencer for prisniveauer. Dette skal du være opmærksom på, når du ser på din lagerstyring:
Brug dynamiske grupper til at identificere langsomt sælgende produkter: Gennemgå dine lagerdata og identificer produkter, der har stået i lang tid eller har et lavt salg. Det er godt at eliminere disse varer, da de måske optager værdifuld lagerplads og binder din kapital.
Outlet-tilbud: Opret et sommerudsalg for få kunderne til at købe langsomt sælgende eller sæsonbetonede varer. Tilbyd rabatter, pakketilbud eller køb-en-få-en-gratis-kampagner for at øge salget. Du kan bruge datapunkterne i PriceShape til at identificere outlet-produkter.
Gennemgå og juster lagerstyringen: Analyser efterspørgselsmønstre, genbestillingspunkter og ledetider for at optimere lagerbeholdningen til sommersæsonen.
Ved at anvende én eller alle overstående strategier kan du effektivt rydde op i dit lager i sommersæsonen samtidig med at du minimerer spild og maksimerer salget.
Opsamling
For at opsummere alt det ovenstående. Ved at følge disse retningslinjer får du mulighed for at øge dine salg samtidig med at du rydder op i dit lager. Trinnene kan være tidskrævende, hvis du gør det hele manuelt, men PriceShape er et værktøj, der nemt kan hjælpe dig med at implementere trinene, så du kan holde dig foran dine konkurrenter.
PriceShape vil hjælpe dig med at spotte trends, vise dine produkter korrekt og giver både ydelses- og lagerdata. Ved at bruge disse data kan du forbedre dine sommerkampagner, tiltrække kunder og effektivt styre dit lager, hvilket forhåbentlig resulterer i en succesfuld sommer sæson.
Hvis du ønsker at drøfte nogen af ovenstående punkter, kan du kontakte din Customer Success Manager og booke et sommerplans møde.
Ha' en vidunderlig sommer.