Hvad er konkurrencebaseret prissætning

Dine konkurrenters priser, at være opdateret på markedet og forstå dine kunder er afgørende, når du vælger den rette pris for dine produkter.

,
Picture of PriceShape
PriceShape
Læsetid: 3 min.
Follow us on social media

 

Konkurrencebaseret prissætning

Konkurrencebaseret prissætning, er en strategi, hvor prisen på dit produkt eller tjeneste fastsættes med udgangspunkt i dine konkurrenters priser. Denne tilgang indebærer at du skal overvåge og analysere priserne, der tilbydes af dine konkurrenter, og derefter fastsætte din egen pris i forhold til disse oplysninger.

Når du bruger denne prisstrategi skal du kontinuerligt holde øje med dine konkurrenters adfærd, hvilket kan være et stort arbejde hvis det gøres manuelt. Ved at holde øje med dine konkurrenter følger du på samme tid markedet, og finder hermed ud af hvad dine kunder i virkeligheden er villig til at betale for dit produkt baseret ud fra denne data. 

En ulempe ved at bruge denne prisstrategi er, at der hurtigt opstår risiko for priskrig. Det sker hvis konkurrende virksomheder bliver ved med at nedsætte deres priser baseret på deres konkurrenters prissætning. Hvis man som virksomhed ikke passer på, kan det hurtigt skade ens forretning og samarbejde med ens leverandører. 

Formålet med denne prisstrategi er ikke nødvendigvis at sætte dine priser lavere end dine konkurrenters, du kan ligeledes vælge at sætte prisen højere for at signalere høj kvalitet eller eksklusivitet, hvor den lave pris ofte kan hjælpe med at tiltrække flere kunder til din virksomhed som eventuelt kan ligge flere produkter i indkøbskurven. 

Når du at sætte dine priser op i stedet for ned, kan du også være med til at skabe den modsatte effekt af en priskrig. Her er du med til at presse markedets priser op i stedet for ned. Med PriceShape kan du vælge at du inden for en bestemt proft ranke gerne vil vælge den højst mulig profit inde for denne ranke.

 

Hvornår er det relevant for mig som ecommerce forretning at bruge? 


En effektiv prissætningsstrategi skal altid tage højde for både dine konkurrencebaserede - og interne faktorer for at maksimere din virksomheds indtægter og opnå konkurrencedygtige fordele. 

Det er derfor altid relevant at vide hvordan dine konkurrenters priser ser ud for at følge med markedet tendenser. Hvis du befinder dig i nedestående scenarier er det ekstra vigtigt at bruge konkurrencebaseret prissætning:

Competitor-based pricing

Når markedet er prissensitivt: Hvis dit marked er præget af kunder, der er meget opmærksomme på priserne, kan konkurrencebaseret prissætning være en god ide. Ved at tilbyde konkurrencedygtige priser kan du nemlig tiltrække og fastholde kunder i et konkurrencepræget marked.

Når dit produkt er substituerbart: Hvis dit produkt har flere alternativer eller substitutter på markedet, er det vigtigt at være opmærksom på konkurrenternes prissætning. 

Ved lancering af nye produkter eller tjenester: Når du introducerer et nyt produkt eller en ny tjeneste på markedet, kan konkurrencebaseret prissætning hjælpe dig med at bestemme en passende prisposition. 

Ved ændringer i konkurrencesituationen: Hvis der sker ændringer i konkurrencen, f.eks. en ny konkurrent kommer på markedet kan det være en god ide at revidere og tilpasse dine priser i overensstemmelse hermed.

 

Hvornår skal du ikke benytte denne strategi? 

Som tidligere nævnt, er det altid relevant at vide hvordan dine konkurrenters priser ser ud for at følge med markedet tendenser, men der er selvfølgelig undtagelser. En konkurrencebaseret prisstrategi ikke være mest optimalt hvis du befinder dig i én af nedestående situationer:

Hvis dine produkter befinder sig i premium-segmentet og fokuserer på at levere eksklusive og luksuriøse produkter, kan det være mere passende at anvende en værdibaseret prissætningsstrategi. 

Hvi du befinder dig på et niche-markede hvor konkurrencen er begrænset, kan konkurrencebaseret prissætning være mindre relevant. I disse tilfælde kan det være effektivt at fokusere på andre faktorer såsom værditilførsel, kvalitet eller specialisering for at fastsætte prisen.

Hvis din virksomhed har en stærk differentiering og værdifokus i forhold til konkurrenterne, kan det være mere fordelagtigt at anvende en strategi, der fokuserer på at kommunikere og opkræve en pris baseret på denne differentierede værdi. 

 

Competitor-based pricing

Implementer strategien bedst muligt

Vi kan hjælpe dig med at implementere en konkurrencebaseret prisstrategi baseret på den mest optimale data. Ved at bruge vores værktøj kan vi nemt give dig et overblik over dine konkurrenter og deres priser. Her kan du med realtidsopdateringer hurtigt identificere ændringer og dertil tilpasse dine egne priser i overenstemmelse for at forblive konkurrencedygtig. 

Vi kan hjælpe dig med at oprette avancerede regler og prissætningsstrategier. Disse kan definere prispunkter, prispunkter, rabatregler og andre parametre for at automatisere prissætningsprocessen baseret på din konkurrentdata.

Til sidst kan vi hjælpe med at opdele dine produkter i segmenter og anvende differentierede prissætningsstrategier baseret på produktkategorier, mærker eller andre faktorer. Det giver dig mulighed for at tilpasse priserne til forskellige segmenter af dine kunder og konkurrenter.

Hvis du vil vide mere om hvordan PriceShape kan hjælpe dig kan du læse det her.

 

Nyhedsbrev

Vær opdateret med de seneste nyheder fra PriceShape

Du kan forvente masser af spændende indhold og opdateringer i vores nyhedsbrev, såsom gratis webinarer og blogs. Vi stræber efter at dele vores viden og informere jer om priser og trends inden for e-handelens verden.