Har du styr på din prisposition i beauty branchen?

Med over 600 forhandlere i Danmark, er beauty branchen præget af en høj konkurrence. De største forhandlere i branchen har et varesortiment bestående af over 10.000 forskellige produkter, hvoraf disse

Anna Wawrzyniak
Læsetid: 2 min.
Follow us on social media

Et konkret eksempel på et produkt der sælges blandt mange forhandlere i beauty branchen, er en Giorgio Armani Code Eau de Toilette 50 ml. På én søgning på Google Shopping præsenteres der over 25 forhandlere, der sælger parfumen. 

Markant prisforskel blandt forhandlerne

Prisforskellen på denne Giorgio Armani Code Eau de Toilette parfume er stor. Blandt de 25 forhandlere, udbyder den billigste forhandler parfumen til 299 kr., hvorimod den dyreste forhandler sælger den for 501 kroner. Der er tale om en prisforskel på hele 211 kr. fra den dyreste til billigste forhandler, der sælger den præcis samme parfume.  Giorgio Armani Code Eau de Toilette parfumen er blot et af utallige eksempler i beauty branchen, hvor prisforskellen er markant. Har du overblikket over din prisposition i forhold til dine konkurrenter?

Høj prisgennemsigtighed hos forbrugerne

Tjenester som Google Shopping, PriceRunner og Amazon har gjort priserne gennemsigtige for forbrugerne. På få sekunder kan forbrugerne nemt sammenligne produkter 1:1 hos forhandlerne, og hurtigt identificere den billigste leverandør. 

Googles algoritmer prioriterer prisen

Ikke nok med, at du sandsynligvis går glip af mange salg på din webshop ved at prissætte dig forkert, så straffer Googles algoritme dig også på deres Shopping platform. Undersøgelser viser, at prisen på dine produkter har afgørende betydning i forhold til din eksponeringsandel, klikrate og konverteringer på Google Shopping. Dette skyldes, at Google vil levere så relevant indhold som muligt til deres brugere. Så hvis to identiske produkter har forskellige priser, vil den billigste få flere eksponeringer. 

Få overblik over din prisposition

Hvis du administrerer en webshop i beauty branchen, er du sandsynligvis ansvarlig for at varetage tusindvis af forskellige produkter og brands. Derfor har du måske heller ikke det fulde overblik over, hvordan du prispositionerer dig forhold til dine konkurrenter. 

I PriceShapes dashboard får du det komplette overblik. Her kan du tilgå alle data over, hvordan du prissætter dig på samtlige af dine produkter i forhold til dine konkurrenter. Det er ikke sikkert, at det er nødvendigt for dig, at være billigst på alle produkter. Her kan du også anvende PriceShape som et analyseværktøj til at identificere din prisposition i branchen på de produkter, du ønsker. 

Dynamiske priser tilpasset din forretning

Hvis du ikke vurderer at alle webshops, der sælger de samme produkter som dig, er en konkurrent, kan du selv vælge hvilke forhandlere og hvilke brands, du ønsker at overvåge og prismatche.

Vores software er udviklet til, at du selv kan tilpasse din overvågning ud fra dine egne behov. Når du har udvalgt hvilke forhandlere, brands og produkter du ønsker at overvåge, kan du tilgå data over deres prishistorik og lagerstatus. Ud fra data over dine konkurrenters priser kombineret med dine dækningsbidrag, genererer systemet automatisk nye priser på dine produkter.