Styrken ved den næstbilligste prisstrategi

Lær, hvordan det at være den næstbilligste på markedet kan gavne din virksomhed og dit brand. 

Picture of Jonas Laursen
Jonas Laursen
Læsetid: 2 min.
Follow us on social media

1200-628 – 133

Markedet for e-handel er meget konkurrencepræget, fordi forbrugerne nemt kan sammenligne priser og finde den billigste sælger at købe deres produkt hos. Det betyder også, at prisfastsættelse bliver et vigtigt fokus for virksomheder, der ønsker at forblive konkurrencedygtige.

En prisstrategi er afgørende for effektiv konkurrence på e-handelsmarkedet. PriceShape er et værktøj, der kan hjælpe med at udvikle avancerede og effektive prisstrategier for forskellige produktkategorier og sikre, at den rigtige pris opnås for at maksimere dine fortjenstmargener.

 

Beskyt dine marginer, mens du er næstbilligst 

Det kan være tidskrævende at sætte forskellige prisstrategier for hvert produkt, hvilket også er derfor, vi ofte ser vores kunder tage den "nemme" løsning og vælge en prisstrategi baseret på hele deres sortiment eller produktgrupper. Den mest bruge prisstrategi er den som matcher den billigste konkurrent på markedet. I dette  blogindlæg vil vi dog se på, hvilke fordele der er ved at sætte prisstrategien til at matche den næstbilligste konkurrent på markedet og hvorfor den kan være god at vælge fremfor at matche den billigste på markedet.

Prisstrategi

 

Denne strategi kræver den samme mængde arbejde som at matche den billigste konkurrent på markedet, men til sammenligning har den flere andre fordele. 

Et eksempel
Du sælger et ur og ser ikke behovet for at være den billigste konkurrent på markedet, da det ikke er det, dit brand er baseret på. Så i stedet for at prismatche den billigste konkurrent på markedet, som sælger produktet for 140,6 euro, kan du basere din pris på den næstbilligste konkurrent. Denne strategi giver dig mulighed for at forblive konkurrencedygtig og samtidig beskytte dine marginer.

 

Prisstrategi

Strategien er altid indstillet til at møde den næstbilligste konkurrent, hvilket betyder, at hvis den næstbilligste konkurrent også sænker sin pris til 140,6 € og bliver prisleder sammen med den anden konkurrent, vil din pris dynamisk sænke sig og matche den, selvfølgelig kun hvis dit marginkrav tillader det; dette sikrer, at du forbliver konkurrencedygtig og følger markedet. 

 

Tip 
Denne strategi fungerer også for prisen inkl. forsendelsesomkostninger,
hvis du vil se på den samlede pris fra dine konkurrenter.

 

En strategi, der også hjælper din brandværdi

Et vigtigt aspekt at overveje, når man vælger strategien om at være den næstbilligste på markedet, er at opretholde den opfattede værdi. Selvom det er vigtigt at tilbyde konkurrencedygtige priser, er det lige så vigtigt at sikre, at kunderne opfatter dine produkter eller tjenester som værdifulde. Det indebærer at fokusere på andre faktorer end blot prisen, f.eks. produktkvalitet, kundeservice, brandets omdømme og unikke salgsargumenter.

Derudover kan det at være den næstbilligste løsning positionere dit brand som et, der giver god værdi for pengene uden at gå på kompromis med kvaliteten. Det kan tiltrække et segment af kunder, som er villige til at betale lidt mere for ekstra fordele eller funktioner. Derfor er det vigtigt at kommunikere disse værditilbud effektivt til din målgruppe gennem marketingindsatser og produktbudskaber.


Brand værdiDesuden er det afgørende, at du regelmæssigt revurderer din prisstrategi og markedspositionering, så du kan tilpasse dig den skiftende markedsdynamik og konkurrencesituation. Overvågning af konkurrenternes pristrends, kundernes præferencer og udviklingen i branchen kan hjælpe dig med at finjustere din tilgang og bevare en konkurrencefordel på lang sigt.

 

En strategi for det lange løb

Denne strategi har flere aspekter, for det er ikke kun strategisk kortsigtet at vælge de næstbilligste konkurrenter, du vil matche; den er også designet til at hjælpe med at øge markedsprisen ved ikke at matche den billigste konkurrent. I det lange løb vil din margin stige, hvis prislederne ser dette og hæver deres priser. Din strategi vil så følge efter og stige med den samme procentdel, så du fortsætter med at være den næstbilligste sammenlignet med din udvalgte konkurrent.

Selvom det at være den næstbilligste på markedet kan være et strategisk træk for at balancere konkurrenceevne og rentabilitet, er det vigtigt at supplere dette med et fokus på at levere værdi og tilpasse sig markedsændringer effektivt.

Vil du vide mere om prissætning og få tips til, hvordan du kan få succes med PriceShape? se vores webinar her!

Jonas Laursen