GrejFreak
Læs om, hvordan GrejFreak har øget deres indtægter gennem prisfastsættelse og brugen af PriceShape-data.
“Mange tror ofte, at pricingtools hovedsageligt bliver brugt til at sænke priserne for at være konkurrencedygtige, men sandheden er, at vi også i stor stil bruger PriceShape til at hæve vores priser strategisk. Især de produkter som performer godt, og dermed øger vi vores avance.”
Co-founder GrejFreak, Kristian Juel Rasmussen.
GrejFreak blev etableret i 2008 af de to venner Kristian og Casper. Formålet var at dække professionelle soldaters behov for den nyeste og bedste udrustning på markedet. Med tiden blev deres produktudvalg udvidet til at omfatte outdoor- og jagtudstyr, hvilket udvidede deres målgruppe fra erhvervssegmentet til også at omfatte privatpersoner med interesse for udendørslivet. I dag tæller GrejFreak over 30.000 produkter og opererer i 9 forskellige lande.
I slutningen af 2019 indledte vi, PriceShape og GrejFreak, et samarbejde, da GrejFreak havde et brændende ønske om at kunne reagere på det hurtigskiftende marked. Yderligere havde GrejFreak et behov for at nedbringe liggetiden på deres produkter på lagret, men havde ikke værktøjet til at identificere og håndtere disse varer.
Da GrejFreak begyndte at bruge PriceShape, lokaliserede de hurtigt deres langsomt sælgende produkter samt årsagen hertil. Det skyldes delvis deres tendens til at ligge omkring 10% over konkurrenternes priser på de særligt efterspurgte produkter, og dermed positionere dem som en af de dyrere aktører på markedet.
“Vores omsætning er steget, efter vi startede vores samarbejde med PriceShape. Nu kan vi nemlig finde vores langsomt bevægende produkter og stemme vores priser overens med markedet, så vi forbliver konkurrencedygtige.”
Co-founder GrejFreak, Kristian Juel Rasmussen.
PriceShape data har forbedret GrejFreaks internationale tilstedeværele
For cirka et år siden valgte GrejFreak at udvide til 9 internationale markeder. I den forbindelse har PriceShape bistået med at optimere deres tilstedeværelse på disse markeder. Ved at anvende PriceShape har GrejFreak kunne identificere de produkter, hvor deres prissætning var konkurrencedygtig med markedet samt dem, der krævede ekstra opmærksomhed. Deres største internationale marked er det svenske. Her har de, i samarbejde med vores samarbejdspartner Novicell, vækstet det svenske marked med 300%.
“Google Ads er for en e-commerce forretning er en meget stor faktor for succes eller fiasko. En meget stor andel af en webshops omsætning skabes nemlig via Google søgninger og kliks via Google ads annoncer. I 2022 stod Google Ads alene for 71% af den digitale omsætning for GrejFreak i Sverige.”
Novicell Denmark, GrejFreak Case
Denne imponerende vækst kan i høj grad tilskrives GrejFreaks effektive udnyttelse af data via PriceShape. Dataen har været afgørende for at kunne fastsætte deres priser konkurrencedygtigt på det svenske marked. Ved at identificere de produkter, hvor GrejFreak kan forblive konkurrencedygtige, har de i samarbejde med Novicell kunne målrette deres markedsføringsbudget på Google Ads i overensstemmelse hermed. Novicell er vores dedikerede samarbejdspartner, de hjælper blandt andet deres kunder med at maksimere udbyttet af den indsamlede data fra PriceShape. Samarbejdet resulterer i en værdifuld hjælp til vores kunder med henblik på at opnå optimale resultater.
PriceShape hjælper GrejFreak igennem hele deres forretning
GrejFreak har realiseret betydelige tidsbesparelser gennem anvendelsen af PriceShape. Overvågning af priser og markedstendenser samt nødvendige justeringer udgør en tidskrævende opgave.
"En ofte overset ting er prisstigninger på produkter. Hvis vi f.eks. justerer kostpriser som følge af stigninger, vil PriceShape automatisk justere salgspriserne, så snart disse oplysninger er indberettet. Dette sker i overensstemmelse med den valgte prisregel, som er defineret ud fra ønsket om en bestemt avancemargin på det pågældende produkt. Det er også en feature, som folk ikke altid tænker over, men som tager meget tid at gøre manuelt.”
Co-founder GrejFreak, Kristian Juel Rasmussen.
PriceShape bliver stort set anvendt i alle GrejFreaks afdelinger. Marketing, Indkøb, E-commerce og som et opslagsværktøj. Dette hjælper med at bevare overblikket, forblive konkurrencedygtige og sikre, at deres beslutningsgrundlag bygger på et omhyggeligt indsamlet data. Her kan marketingafdelingen identificere de kampagner, der skal køre på de eftertragtede varer, samt sikre at kampagnerne bliver prissat til den helt rigtige pris. Det resulterer typisk i en mere kosteffektiv kampagne, hvor ROAS stiger betydeligt og budgettet bliver mindre med et mere effektivt resultat.
Herefter kan indkøb bestille det rigtige antal af produkter baseret på deres nuværende lagerstatus. Her kan GrejFreak hurtigt identificere produkter med en lav estimeret liggetid (WOH), som bør bestilles hjem inden varen bliver udsolgt. Til sidst vil E-commerce afdelingen sørge for, at produkterne bliver promoveret på Google Shopping alt sammen baseret ud fra dataen indsamlet via PriceShape.
Uundværlig i vores hverdag
“Vi er meget tilfreds med jeres værktøj, og ville ikke kunne undvære det i vores hverdag. Jeres platform er meget brugervenlig, det er nemt at få nye medarbejdere ind på platformen, da den er intuitiv og let at begås i.”
Co-founder GrejFreak, Kristian Juel Rasmussen.
Kristian fremhæver, at PriceShape har opnået status som et uundværligt værktøj i deres virksomhed. Dataen er nu konsolideret ét sted, hvilket muliggør hurtig adgang til et overordnet perspektiv og som følge deraf en faktabaseret beslutningsproces.
“PriceShape har overgået vores forventninger ved at tilbyde mere, end vi havde regnet med. En positiv sidegevinst har været, at vi ikke kun har brugt værktøjet til at sænke vores priser for at forblive konkurrencedygtige, men vi har også fundet de produktgrupper, som nødvendigvis ikke er prisfølsomme, som vi nu har fået en større avance på. Det sammen med jeres gode og hurtige kundeservice gør PriceShape til et værktøj, vi ikke længere kan undvære.”
Co-founder GrejFreak, Kristian Juel Rasmussen.