Kukuk.dk
Ved hjælp af PriceShapes intelligente prissætning øgede Kukuk.dk deres konverteringerne med 76 % og reducerede CPA med 42 % - alt sammen takket være én mand og hans prissætningsværktøj.
I 2021 købte Nikolas Kukuk.dk, en webshop med speciale i garn. Med sin baggrund i erhvervslivet så han potentiale i forretningen. Samme år steg konkurrencen på nettet, da flere mennesker kastede sig over nye hobbyer og onlineshopping på grund af COVID-19. For at forblive konkurrencedygtig ledte Nikolas efter et værktøj, der kunne hjælpe ham med at sætte de rigtige priser og bevare sin markedsrelevans. I slutningen af 2021 blev han kunde hos PriceShape.
Kukuk.dk opererer med mange produkter, der hver især fås i op til 30 farver. For at forblive konkurrencedygtig er det vigtigt at vide, hvilket garn og hvilke farver der er bestsellere. Uden PriceShape ville det kræve en fuldtidsansat at finde alle de relevante oplysninger, f.eks. konkurrenternes priser, produkter og lagerstatus. Nikolas nævner: "Den data, som en person finder, ville stadig ikke nødvendigvis være af samme kvalitet som den prisdata, PriceShape indsamler".
En enmandshær
Virksomheden begyndte som et enmandsforetagende, men er vokset til at omfatte tre fuldtidsansatte, der er ansvarlige for at håndtere ordrer og kundesupport. På trods af denne vækst fører Nikolas stadig tilsyn med alle andre aspekter af virksomheden - indkøb, prisstrategier, kampagner, nyhedsbreve, Kukuk-hjemmesiden, markedsføring på de sociale medier og betalt annoncering. Med så mange ansvarsområder er Nikolas' tid blevet mere og mere værdifuld, og det fik ham til at søge en digital løsning til at håndtere prissætningen og spare tid.
Et konkurrencepræget marked
Effektive prisstrategier er afgørende for at forblive konkurrencedygtig med en meget prisfølsom målgruppe. Nikolas forklarede, at selv en forskel på 1 kr. kan påvirke købsbeslutningerne hos deres målgruppe, kvinder i alderen 40 til 70 år. Denne lille prisforskel afgør ofte, hvor de vælger at købe deres produkter.
"Da prisen er afgørende for vores kunder, er det lige så vigtigt for os at forblive konkurrencedygtige. For at få succes med Google Ads er det vigtigt at have den rigtige pris. Men brugen af PriceShape handler ikke kun om at sænke priserne. Det giver mig mulighed for at identificere, hvilke produkter der kan prissættes højere - uanset om de er hurtige eller leveres med eksklusive mønstre."
Nikolas Miller, administrerende direktør for Kukuk.
Prisdata hjalp med at øge profitten
Nikolas indså PriceShapes potentiale som et intelligent prisværktøj. I 2024 begyndte han at bruge PriceShape mere strategisk ved at implementere automatiserede opsætninger og dynamiske produktgrupper. Denne tilgang gav ham mulighed for bedre at styre sine bestsellere, varer med lav lagerbeholdning og produkter, der bevæger sig langsomt.
"Siden vi begyndte at bruge PriceShape mere strategisk, har vi fordoblet vores omsætning siden 2023.
Den ROI, vi har fået fra PriceShape, har betalt for platformen flere gange."
Nikolas Miller, administrerende direktør for Kukuk.
2023 vs. 2024
Når man sammenligner 1. januar til 30. april i 2023 og 2024, er resultaterne klare: De samme Google Ads-kampagner kørte i begge perioder, men den vigtigste forskel i 2024 var den forbedrede brug af PriceShapes intelligente prisfunktioner.
Som følge heraf faldt omkostningerne pr. erhvervelse (CPA) med ca. 42 %, og antallet af konverteringer steg med 76 % fra 2023 til 2024. Med andre ord betyder det, at Kukuk tjener mere med det samme marketingbudget end tidligere.
ProfitMetrics / PriceShape
Hos Kukuk.dk har automatisering af opgaver været en prioritet for at sikre nøjagtig prissætning og frigøre tid til andre daglige opgaver. Et af de værktøjer, de har brugt, er ProfitMetrics, som giver præcise profitdata for hver annonce, hvilket eliminerer gætterier og skaber gennemsigtighed på tværs af alle kampagner. Når det bruges sammen med PriceShape, giver det et komplet overblik over brutto- og nettofortjeneste efter faste omkostninger og annonceudgifter, alt sammen i realtid.
"ProfitMetrics hjælper os med at forstå vores interne tal og sikrer, at vi opnår den bedste fortjeneste. PriceShape supplerer dette ved at sikre, at vi byder på de rigtige produkter, så vi holder os både rentable og konkurrencedygtige. Når alt kommer til alt, giver det kun mening at byde på en annonce med et godt profitpotentiale, hvis kunderne rent faktisk køber produktet. PriceShape hjælper os med at identificere de produkter, hvor vi kan opretholde en konkurrencedygtig pris og samtidig sikre en solid fortjeneste."
Nikolas Miller, administrerende direktør for Kukuk.
Hvorfor PriceShape?
Nikolas understregede i interviewet den gode responstid og support, han mødte fra starten. Han blev spurgt, hvorfor han valgte PriceShape som sit prissætningsværktøj, og han svarede:
"Det var den gratis prøveperiode, der var med til at overbevise mig om, at PriceShape var det rigtige værktøj for mig, for da jeg først begyndte at arbejde på platformen, kunne jeg se, at den var intuitiv og nem at bruge. Jeg fandt også hurtigt ud af, at support- og kundesuccesteamet havde en kort svartid og altid var klar til at hjælpe med selv de mindste spørgsmål."
Nikolas Miller, administrerende direktør for Kukuk.