Dynamiske priser baseret på konkurrentovervågning øger salg og indtjening markant
Dynamiske priser baseret på dine konkurrenter giver dig store fordele i markedet. Læs her hvordan du kan komme i gang med dynamiske priser.
Pris har en stor betydning for, hvorvidt forbrugerne vælger at fortage et køb eller ej. Et studie viser, at 90% af forbrugerne vægter fragts- og købsprisen højest, når de beslutter om de vil købe et produkt. Prissætning af virksomhedens produkter har derfor enorm betydning for bundlinjen hos retailere og webshops, ja hos alle virksomheder.
Derfor er det helt naturligt, at de nye digitale muligheder giver et helt andet fokus på at udarbejde prisstrategier. Det er helt bevidst, at vi skriver prisstrategier i flertal, for det er sjældent, at én prisstrategi for alle virksomhedens kategorier er optimal. Det skyldes, at både priselasticitet og konkurrentbilledet er forskelligt for hver produktkategori.
Et eksempel: Et byggemarked konkurrerer naturligvis med andre byggemarkeder og online web-byggemarkeder. Vælger man herimod at fokusere på en bestemt produktkategori indenfor byggebranchen, såsom belysning, så er konkurrentbilledet anderledes. I dette tilfælde vil møbelbutikker, el og lampeforhandlere, samt et utal af lampewebshops udgøre konkurrencen på markedet. På havemøbelkategorien er det i høj grad JYSK, ILVA, IKEA og en lang række webshops med havemøbler osv. osv. Hermed tegner der sig et billede af, at det er altafgørende for din virksomhed at anvende forskellige prisstrategier indenfor forskellige produktkategorier.
Hvad er konkurrentovervågning?
Konkurrentovervågning er et væsentligt værktøj at kunne beherske. Er din virksomhed midt i en udviklingsfase af nye eller eksisterende produkter, så er det essentielt at skabe et konkurrenceoverblik.
Konkurrentovervågning anses som en teknologi, strategi og metode, som din virksomhed kan anvende til at få et indblik i konkurrencesituationen på markedet. Ved at anvende prissammenligningsværktøjer er det hermed muligt at planlægge din fremtidige prisposition.
Ved anvendelse af prisovervågning får din virksomhed ligeledes mulighed for at forbedre sine marketingindsatser. Du får et overblik over, hvor i markedet du er konkurrencedygtig på dine priser, så du kan placere dine markedsføringskroner mest effektivt.
Hvordan bruger din virksomhed konkurrentovervågning på en effektiv måde?
For at sikrer, at du anvender konkurrentovervågning på den mest effektive måde, er det i første omgang relevant at prioritere, hvilke konkurrenter du vil analysere. Selvom mange vil antage, at de direkte konkurrenter er de væsentligste at undersøge, så er det i lige så høj grad vigtigt at fokusere på de konkurrenter, der forfølger det samme marked som dig.
Herudover, er det vigtigt at klargøre, hvilken type information du ønsker at overvåge ift. dine konkurrenter. Det er bl.a. vigtigt, at din virksomhed fokuserer på at få et overblik over konkurrenternes marketingsindsatser, såsom kampagner og generelt deres fremtoning på sociale medier.
Til sidst skal du afgøre, hvilket værktøj du ønsker at anvende til din konkurrentovervågning. Prissammenligningsværktøjer, såsom PriceShape, giver dig et indblik i konkurrencesituationen på markedet. Herudover er det ligeledes muligt at få adgang til mange andre features, heriblandt opsætning af prisstrategier og et overblik over konkurrenternes prishistorik. Det er svært at indsamle alt den relevante data på egen hånd og derfor anbefales det, at man gør brug af et strategisk prissammenligningsværktøj.