Dynamiske prisstrategier: 5 eksempler på, hvordan du øger dit salg

Lær hvordan du kan bruge dynamiske priser i praksis. Som inspiration til din prisstrategi kan du begynde at anvende dynamiske priser allerede i dag.

Anna Wawrzyniak
Læsetid: 3 min.
Follow us on social media

En tid med e-commerce i højsædet betyder større konkurrence i onlinesalg. Ved at holde dine priser agile med en strategi der passer til det givne marked og ikke mindst dine kommercielle ambitioner og behov, vil du konstant være konkurrencedygtig og i berøring med efterspørgslen på markedet. Dynamiske priser er en prisstrategi, der tager afsæt i dine konkurrenters data. Enhver online-forhandler burde implementere dynamiske priser i deres forretning, da de, baseret på data fra deres konkurrenter, bedre er stand til at øge deres onlinesalg. For at hjælpe dig med at komme i gang med dynamiske priser, har vi skrevet 5 eksempler på hvordan dynamiske priser kan booste dit online salg.

Eksempel #1 Kør med lave priser i en periode

Du kan reducere prisen på et eller flere af dine populære produkter i en bestemt tidsperiode for at overgå konkurrencen og således blive den billigste leverandør, som så i sidste ende vil øge salget. For at kompensere for evt. “tabt” profit, kan du prissætte eventuelle andre produkter over det niveau, hvad dine konkurrenter kan tilbyde. Ved at bruge denne strategi, kan du sælge flere produkter og stadig bevare en stigning i den totale fortjenstmargen. Kunden får den fornemmelse, at han/hun har gjort et godt køb (hvilket i mange tilfælde er rigtigt), og dét bidrager til en stærk kundeloyalitet.

Eksempel #2 Tjek pulsen på dine konkurrenter

Gå ikke glip af muligheden for at tilbyde dit produkt til potentielle kunder eller øge din fortjenstmargen. Med data og indsigt fra din specifikke branche, kan du med et automatiseret prissammenligningsværktøj overvåge konkurrencen og markedet for hvert produkt. Den viden, der er direkte trukket ud af konkurrentdata, sætter et godt grundlag for at optimere priser, sådan at dit produkt altid er attraktivt for din potentielle kunde. Det vil sige, at prisen på dine produkter og tjenester er baseret på markedsforholdene og dine konkurrenter. Denne strategi hjælper dig med at forblive attraktiv og på forkant af konkurrencen.

Eksempel #3 tilbud, deals og discounts

Kuponer, tilbud og meget mere - det er en kendt sag, at kunder elsker tilbud og andre specielle goder. Ved at give specielle tilbud og lignende booster du ikke bare dit salg - du øger også trafikken til din online forretning. Overvågning af markedet og dine konkurrenter i realtid hjælper dig med at målrette specielle tilbud endnu bedre. Hvis du bruger dynamiske priser til at koordinere tilbud, øger du effekten af reklamer og kampagner og tiltrækker således kunder ved at fastsætte en basispris og senere ændre den til f.eks. en lancering, hvor tilbud ville være oplagt, eller til sæsonudsalg. Dette er den bedste dynamiske prissætningsstrategi brugt af mange forhandlere - så der må være noget om snakken!

Eksempel #4 få kontrol over situationen og bliv konkurrencedygtig

Buzzordet er overvågning. Prissøgningsmaskiner bliver hyppigt brugt af kunder, når de er på jagt efter den bedste pris. Takket være dynamiske priser får du kontrol over dine prisstrategier ved at modtage data om tendenserne inden for prissætninger i lige netop din branche. På den måde kan du nemt prissætte dine produkter på den, for dig, mest rentable vis og samtidig beskytte din minimum fortjenstmargen. Ved at bruge dine konkurrenters prisdata, som målestok for dine produkter, kan du lettere ramme den pris, der er mest rentabel for dig, ved eventuelt at sigte lidt under konkurrencen. Således kan du være konkurrencedygtig fra dag et. Som forhandler kan du sikre dig, at dine produkter altid er 10 kroner billigere end dine konkurrenters, når du bruger en automatiseret strategi. Dynamiske priser hjælper dig med at forblive konkurrencedygtig, og øger din profit gennem salg, mens du beskytter dine minimum margener.

Eksempel #5 reglen om udbud og efterspørgsel

Reglen om udbud og efterspørgsel er en velkendt metode brugt af flere virksomheder verden over og er en simpel måde at anvende dynamiske priser i prisstrategier. Med en dynamisk prissætningsmodel kan du få indsigt i dine pristendenser i realtid i forskellige erhverv. På den måde kan du følge, hvordan og hvornår dine konkurrenter ændrer deres priser. Baseret på data kan du sætte priserne højere op, når der er stor efterspørgsel efter dine produkter. Omvendt kan du, hvis der er mindre efterspørgsel efter dine produkter, sænke priserne. Således kan du sætte den helt rigtige standardpris for dine produkter, samtidig med at de vil være dynamiske og automatisk forandre sig i takt med udbud og efterspørgsel i markedet, hvilket kan maksimere din omsætning.

Når det kommer til at etablere dynamiske priser i din e-commerce, hjælper PriceShape dig med at sætte forskellige strategier op for din e-commerce forretning.

Vil du vide mere om dynamisk prisfastsættelse? Download e-bogen med overstående eksempler og få derudover 5 ekstra eksempler på, hvordan du kan øge dit salg med dynamisk prisfastsættelse.