E-handel i 2021: En gennemgang af nøglestatistikker

Bliv inspireret af nøglestatistikker og indsigt fra 2021 til at styrke din e-handelsstrategi i år. Få data om trends, forbrugeradfærd og markedstendenser.

Picture of PriceShape
PriceShape
Læsetid: 6 min.
Follow us on social media

2021 har været et vanvittigt år for mange af os, der arbejder med e-handel, og findes der en bedre måde at reflektere over de seneste 12 måneder end med hård data, fakta og tal? – vi har også lavet grafer, diagrammer og landkort for hvert enkelt emne.

Vi har samlet 14 af de mest interessante og indsigtsfulde statistikker fra hele verden, som er med til at fortælle historien om 2021. Det kan også være en kæmpe hjælp for os til at forudsige, hvordan landskabet for e-handel vil se ud i 2022 og fremover.

Du vil opdage de vigtigste grunde til, at folk handlede online i løbet af året, indflydelsen af ​​COVID-19 på hvert e-handelssegment frem til 2025, hovedårsagerne til, at forbrugere forlod deres indkøbskurve, hvordan man identificerer og målretter mod nye regioner ift. ekspansion i 2022 og meget mere.

1. COVID-19 øgede de globale e-handelsindtægter med yderligere 10% i 2021

Coronavirus har påvirket alle områder af vores liv, inklusiv hvordan vi handler. Lukningen af ​​fysiske butikker har fået den globale e-handelsindtjening til at stige med yderligere 10% år-til-år end de 15%, som vi så fra 2018-2019. Selvom denne vækst er yderst positiv for e-handel som helhed, vil den medføre øget konkurrence.

2. Indvirkning af COVID-19 på hvert e-handelssegment

En vækst på 21% i e-handelssegmentet for fødevarer og personlig pleje viser, hvordan vores vaner blev tvunget til at ændre sig på grund af pandemien, da forbrugerne undgik køb i butikken og i stedet foretog vigtige køb online.

Legetøjs-, hobby- og gør-det-selv-segmentet oplevede også en betydelig vækst på 9%, da vi forsøgte at undslippe kedsomheden ved de forskellige lockdowns.

3. Den globale vækst i e-handel forventes at fortsætte efter 2021

Som vi har set med indvirkningen af ​​pandemien, kan det være meget vanskeligt at lave langsigtede forudsigelser. På trods af dette forventer Statista, at vækstraten på 10%, som vi i øjeblikket oplever, vil være den langsigtede tendens.

Denne overordnede stigning på 10% er drevet af vækst i hvert segment, men det er interessant at bemærke, hvor meget hvert område forventes at vokse frem til 2025. Især den relativt langsomme vækst af segmentet for møbler og apparater samt elektronik- og medier.

4. Amazon dominerer som verdens fortrukne online markedsplads

Selvom vi alle er bekendt med Amazons popularitet, er deres globale dominans over andre markedspladser svimlende. eBay er placeret på en meget fjern andenplads, mens Mercado Libre, som er meget populære i Syd- og Mellemamerika, indtager tredjepladsen.

5. Google var på verdensplan det fortrukne valg når det kom til søgemaskiner i 2021

At ekspandere til nye markeder er altid risikabelt, så at kende den mest populære søgemaskine i specifikke regioner kan betyde forskellen mellem succes og fiasko. Google dominerer USA, Europa, Australien og store dele af Sydamerika, men Bing er stadig populær i nogle meget specifikke regioner rundt om i verden.

Da Google er så udbredt, er der enorme muligheder for at detailhandlere kan ekspandere ud over deres hjemmemarkeder ved at bruge Google Shopping.

6. Facebook var stadig verdens mest populære sociale netværksside i 2021

På trods af en del negativ presse om sin indflydelse rundt om i verden, er Facebook fortsat det primære valg af sociale netværk globalt. Men ligesom det er vigtigt at kende den foretrukne søgemaskine i specifikke lande, er det også vigtigt at forstå det mest populære sociale medie. Her er de enorme markeder i Kina og Rusland primært domineret af indenlandske sociale netværk.

7. Digital wallet-betalinger tegnede sig for næsten halvdelen af ​​online transaktioner i 2021

Selvom det ikke kommer som nogen stor overraskelse, at global e-handel er domineret af digitale og mobile wallet-betalinger, er der nogle virkelig interessante forskelle mellem regioner rundt om i verden. For eksempel er Europas brug af "køb nu, betal senere"-ordninger betydeligt højere end nogen anden region, og folk i Asien og Stillehavsregionerne bruger kredit- og betalingskort langt mindre end Nord Amerikanere.

At kende de foretrukne betalingsmetoder på dit marked er en anden afgørende faktor, som virksomheder skal have indsigt i før de udvider. Det skyldes, at det direkte påvirker konverteringsrater og antallet, der forlader deres indkøbskurv uden at gennemfører en ordre.

8. Grænsekrydsende e-handel fortsatte med at tage fart i 2021

At begrænse din webshop eller dit brand til en enkelt region kan skade din virksomhed. Det har aldrig været nemmere at købe produkter fra forskellige regioner rundt om i verden, og størstedelen af forhandlere har fundet det rentabelt.

Effektiv ekspansion til nye markeder indebærer også betydelige risici. Ud over kulturelle forskelle, har forhandlere muligvis ingen idé om hvem deres konkurrenter er, og hvordan de sammenligner sig baseret på pris. Ikke at vide dette kan underminere hele ekspansionen og resultere i fiasko, hvis forhandlere ikke 'kigger sig for' og samler indsigt om nye regioner, før de går ind i dem

9. Forskelle i pris pr. klik rundt om i verden

En anden grund til international ekspansion er, at kunne udnytte bedre afkast på annonceudgifter i andre lande. At kunne tilfredsstille udækket efterspørgsel på andre markeder, når de indenlandske marketingkampagner når et plateau, udgør en kæmpe mulighed for detailhandlere.

Men at kunne spotte mindre konkurrencedygtige markeder kræver grundig research af konkurrencesituationen på hvert marked. Dette gælder også en analyse af den CPC, der er relevant for dine produkter.

10. Gratis levering var den vigtigste faktor for forbrugerne i 2021

Gratis levering er fortsat en utrolig vigtig faktor for forbrugerne, når det kommer til at handle online. Detailhandlere og brands bør overveje, om deres leveringsomkostninger skal internaliseres og lægges til prisen på produktet, men også hvor meget deres konkurrenter opkræver for levering.

Google præsenterer leveringsomkostningerne for hvert produkt, når forbrugerne bruger deres Google Shopping prissammenligningsfunktion. På den måde kan forbrugerne nemt se, hvilke forhandlere der tilbyder gratis levering. Så selvom du er den billigste på markedet, vinder du muligvis ikke salget på grund af forsendelsesomkostninger.

Hos PriceShape overvåger vi ikke bare dine konkurrenters priser - og giver dig mulighed for at skabe dynamiske prisregler baseret på denne intelligens - men også deres leveringsomkostninger. Dette betyder, at du er i stand til at tage disse oplysninger med i dine overvejelser, når du opretter prisstrategier for at maksimere omsætningen og vinde flere salg.

11. E-handels konverteringsrater fortsætter med at stige

Ifølge IRP Commerce fortsatte de gennemsnitlige konverteringsrater for e-handel med at forbedre sig og er steget år-til-år siden 2017. Men detailhandlere og brands skal nok ikke poppe champagnen endnu, da det kun er omkring 1 ud af 51 besøgende på et website, der faktisk køber noget.

Mens kurven går i den rigtige retning, leder kyndige forhandlere altid efter måder at forbedre deres konverteringsrate på. Og dette bør være en løbende proces med løbende optimering.

12. Forladte kurve fortsatte med at være et stort problem i 2021

Fra konverteringsraten til et andet nøgleparametre, som detailhandlere er besat af; raten af forladte indkøbskurve.

At bruge tid på at vælge de rigtige produkter, udforme marketingplaner og optimere produktsider, for at kun to 2/3 af forbrugerne forlader deres køb i sidste øjeblik, er smertefuldt. Og det ser ikke ud til at være blevet bedre i løbet af det sidste årti.

Detailhandlere og brands bør se efter at optimere deres betalingsproces, hvor de kan, og fjerne så mange udfordringer og komplikationer som muligt. Men hvilke udfordringer og komplikationer er der tale om ...

13. Ekstra omkostninger var hovedårsagen til, at kurven blev forladt

53% af menneskerne verden over handler online på grund af gratis levering. Så derfor kommer det ikke som nogen overraskelse, at langt den største årsag til, at forbrugerne ikke gennemførte et køb og forlod deres indkøbskurve, var høje ekstra omkostninger.

Forsendelsesomkostninger, skatter og ekstra gebyrer afskrækker virkelig folk. En løsning på dette kunne være at detailhandlere selv dækker disse ekstra omkostninger, hvor det er muligt, og genvinder tabet af indtægter ved at hæve deres priser.

Dette er dog ikke altid muligt. Indvirkningen af ​​Brexit betyder, at ekstra gebyrer kan pålægges varer, der rejser frem og tilbage mellem Storbritannien og Europa, og det er en reel bekymring hos især britiske detailhandlere.

14. E-mails om "forladt kurv" fortsatte med at være effektive

En anden måde at nedsætte antallet af forladte indkøbskurve, er at sende opfølgende e-mails. Ifølge Campaign Monitor er den gennemsnitlige åbningsrate for e-mails på små 18%. Så ud over løbende at optimere dit websted til at konvertere, er det en effektiv taktik at bruge tid på at følge op hus forbrugere, der har forladt deres indkøbskurv.

Tilføjelse af dit produkt til deres indkøbskurv viser et højt niveau af køberhensigt, og forladte indkøbskurv-e-mails kan bruges til at tilbyde yderligere rabatter eller gratis forsendelse for at lokke dem til at gennemføre deres køb.

Hvordan kan PriceShape hjælpe detailhandlere med at udnytte statistikken

Indsigt i, hvordan 2022 kan se ud baseret på data fra 2021, er kun nyttig, hvis du er i stand til at handle på det. Hvis du planlægger at ekspandere til et nyt marked, produktsegment eller region, bør du på forhånd foretage en grundig research. Hos PriceShape vil vi være i stand til at scanne markedet, finde alle dine konkurrenter, vise dig, hvilke der udgører den stærkeste konkurrence, deres forsendelsesomkostninger og endda deres lagerstatus på hvert produkt.

Ved at bruge denne viden kan du træffe vigtige strategiske beslutninger langt bedre og mere sikkert. Du vil også være i stand til at bestemme præcis, hvilke produkter du vil begynde at sælge og hvilke produkter, du ikke er i stand til at konkurrere på.

Hvis du planlægger at målrette mod et enkelt marked, så kan vi vise dig din prisposition på hvert produkt. Dette giver dig mulighed for dynamisk at øge prisen på produkter, hvor du i øjeblikket er for lavt prissat, hvor du kan bruge denne ekstra indtægt til at udligne gratis forsendelse.

Men tag ikke bare vores ord for det, kontakt os for at oprette en gratis testkonto, så viser vi dig PriceShape i aktion.