Hvordan Brands kan bruge data til at udvide og styre deres sortiment
Denne blog diskuterer det ændrede landskab for e-handelsmarkeder efter COVID-19, og hvordan virksomheder kan forblive konkurrencedygtige.
Det Skiftende Landskab i E-handelsmarkeder Efter COVID-19
Efter COVID-19 er det sikkert at sige, at e-handelsmarkederne har ændret sig. Forventningerne er, at e-handel vil fortsætte med at have en større andel af detailhandelssalget i fremtiden. Alligevel har mange e-handelsbutikker også udfordringer, da online-markedet er ekstremt konkurrencepræget på grund af den nuværende forbrugeradfærd. Derfor er det vigtigere end nogensinde, at du som Brand har de rigtige produkttilbud til den rigtige pris og ligeledes har de rigtige forhandlere til at promovere produkterne. Uanset om du planlægger at udvide til nye markeder, udvide dit forhandlernetværk i dine nuværende markeder eller udvide dit produktportefølje for at nå dine mål - vil jeg forsøge at beskrive, hvordan du kan træffe informerede beslutninger baseret på markedsdata.
Bruge konkurrentdata til at forbedre dine produkttilbud
At vide, hvordan dine konkurrenter agerer, og hvilke af deres produkter der er populære, kan give dig værdifulde indsigter i markedet, da det kan hjælpe dig med at identificere potentielle huller og muligheder i forhold til dine produkttilbud.
Forestil dig, at du er et brand, der producerer interiørprodukter, og du ønsker at udvide dit sortiment. Her er det vigtigt at kende dine konkurrenters sortiment, denne information kan nemlig hjælpe med at identificere potentielle huller i markedet. Hullerne viser hvor der kan være mulighed for at differentiere dit produkttilbud og opnå en konkurrencefordel. Desuden kan kendskab til dine konkurrenters prissætning af lignende produkter hjælpe dig med at fastsætte den rigtige pris for dine tilbud
I stedet for manuelt at overvåge de produkter, der er af interesse, vil jeg foreslå, at du automatiserer dataindsamlingen. Mens en software indsamler den data, du har brug for om priser, kan du bruge tiden på at undersøge kvaliteten af produkterne, så det bliver lettere at sammenligne kvalitets- og pris forholdet efterfølgende.
Denne analyse kan føre til den konklusion, at du har de rigtige produkter i dit sortiment, men at de er for billige eller dyre i forhold til resten af markedet. Det kan imidlertid også føre til, at du mangler et eller flere produkter i dit sortiment for at kunne imødekomme dine kunders behov. I så fald kan du bruge dataene til at pege på, hvilke produkter du bør undersøge at udvikle samt den kvalitet og pris, det skal have for at passe til forbrugernes krav.
Forståelse af Konkurrentens forhandlernetværk kan udvide din rækkevidde
Den samme logik kan anvendes, hvis du ønsker at udvide dit forhandlernetværk eller ekspandere til nye markeder. Udvidelse af dit forhandlernetværk er en væsentlig del af at vækste din virksomhed, da du kan nå nye kunder, øge salget og skabe en bedre brandbevidsthed. Det kan dog være en udfordrende opgave at finde de rette forhandlere, da det skal passe godt til din strategi. Ved at overvåge en udvalgt række af dine konkurrenters produkter eller deres fulde sortiment, kan du få indblik i deres forhandlernetværk. Disse indsigter kan anvendes som en lead-liste over potentielle nye samarbejdspartnere for dit salgsafdeling - både i eksisterende og nye potentielle markeder.
At kende dine konkurrenters forhandlernetværk og hvordan de prissætter deres produkter kan hjælpe dig med at validere, hvor godt forhandleren passer ind i din strategi for at sikre, at du ikke ender med at indgå aftaler med detailhandlere, der vil devaluere dit brand. Dette kan især være værdifuldt, når du kommer ind på nye markeder, hvor du ofte har mindre indsigt i, hvem der er markedsledere, hvem du skal undgå osv.
Hvis du ønsker at udvide til flere markeder, kan indsamling af data om dine konkurrenters produkter på de markeder, du er interesseret i, også hjælpe dig med at afgøre, hvilket marked der vil være det mest profitable for dig at indtaste først.
PriceShape-software giver værdifulde markedsindsigter
For at opsummere kan kendskab til dine konkurrenters sortiment give værdifuld information, der kan hjælpe dig med at træffe mere informerede beslutninger om din egen produktudvikling, da det kan give dig muligheder for at differentiere dit produkttilbud og finde potentielle huller på markedet. Yderligere kan det hjælpe dig med at identificere, hvorvidt dine nuværende produkter er prissat optimalt i forhold til dine konkurrenter.
Hvis du ønsker at udvide dit forhandler netværk eller udvide til nye markeder, kan forståelse af dine konkurrenters detailhandelsrelationer hjælpe med at informere dine egne salgs- og marketingindsatser og lade dig fokusere dine ressourcer korrekt.
Vi hos PriceShape har en software, der kan give dig disse indsigter. Hvis du er interesseret i at vide mere om hvordan vi kan hjælpe din forretning, er du velkommen til at kontakte os eller tilmelde dig en gratis demo og prøveperiode her.