2023: Prissætning i et nyt år & marked
Lær hvordan du tilpasser dig det nye marked i 2023 og find ud af, hvilke prisstrategier der fungerer bedst for din virksomhed.
2023 er på vej, og verden ser frem mod en ny normalitet efter en turbulent periode, der har vendt verden på hovedet. I 2020 blev verden ramt af pandemien, hvilket markant øgede e-handlen. I 2022 havde vi et post-pandemi år, som førte til en nedgang i online salg. Endvidere udbrød der krig i Europa, hvilket resulterede i stigende energipriser og høj inflation. Det resulterede i flere konkurser, mens andre kæmpede og nogle tilpassede sig den nye virkelighed.
Hvad kan vi så forvente af 2023? Jeg tror, at vi vil se lyset for enden af tunnelen. Når det kommer til prisfastsættelse og produktstyring, er der mange nye faktorer, der skal tages hensyn til i e-handelsbranchen i løbet af 2023:
- Vi er nødt til at arbejde med data-baserede beslutninger
- Finde nye måder at arbejde på, der er smartere end den "gamle" måde at gøre tingene på.
- Vi kan ikke længere bare fastsætte prisen på markedet baseret på faktorberegninger.
- En værdibaseret prissætningsmodel i et B2C-marked er tæt på at være død (ikke engang Apple formår længere at lykkes med denne model).
- Lagerbeholdningerne er stadig høje på grund af backlog fra de sidste par år.
- Antallet af internetbrugere stiger, og online kunder når samme niveau som i 2020.
Så hvor står E-handelsbranchen så i 2023?
Efterspørgslen efter online tilstedeværelse
For utallige forbrugere har tilgængeligheden af online shopping, sammenligning og forståelse af markedet aldrig været højere, idet 91% af den europæiske befolkning bruger internettet, og 75% af disse købte varer online i 2022. Så selv med al snakken om markedets undergang, er forbrugerne til stede, men har nye og højere krav, f.eks. prissætning af produktet.
I en undersøgelse foretaget af Google erkender 56% af alle butikskunder, at de ofte bruger internettet for at få mere information om produktet og sammenligne priser online, før de foretager et køb. For at være ærlig... Forbrugeradfærden ændrer sig, og du er nødt til at tilpasse dig til den nye virkelighed.
Forventninger og bedste praksis
Mange tendenser opstår, når man ser på e-handelsbranchen i dens nuværende tilstand. Det bliver imidlertid også klart, hvordan nogle virksomheder skal tilpasse sig disse nye tendenser og kæmper for at gøre det. I øjeblikket er det en konkurrence om kompetencer og know-how i modsætning til perioden med pandemi, hvor online efterspørgslen var stor. Nu er det kun agile og forandringsvillige virksomheder, der trives og lykkes.
En af de væsentlige aspekter, du som e-commerce virksomhed skal have i tankerne i 2023, er at forbrugerne i højere grad end nogensinde før er utroligt prisfølsomme. For dig handler det nu om at finde den bedst mulige pris, der får forbrugeren til at købe dine produkter og stadig giver dig mulighed for at tjene penge.
I stedet vil 2023 kræve, at du forstår følgende om alle dine produkter:
Performance
- Konverteringsrate
- Salgsmængde
- Dødvægt
- Produktside besøgende
Lager status
- Antallet af produkter på lager for hvert produkt
- Hvad er lagerstatus for dine konkurrenter, på hvilke tidspunkter
Produktinformation
- Hvad er din profitmargin
- Hvad er den egentlige omkostning ved salget af et produkt
Information om markedet
- Hvordan er konkurrencen for det enkelte produkt
- Hvad er den gennemsnitlige pris for dit produkt på markedet
- Hvad er din nuværende prisposition på markedet sammenlignet med dit aktuelle salg
Dette kræver indsigt i alle dine produkter til enhver tid. Ved at kende disse oplysninger og kombinere dem vil du opnå en styrket forståelse af markedet, og blive i stand til at prissætte dine produkter optimalt. Stop kapløbet mod bunden og begynd at få en højere konverteringsrate på dine produkter med en rimelig fortjeneste.
Opsummering
2023 bliver et år med forandringer og tilpasning til en ny normalitet. Jeg forventer at se et marked, der når det niveau, vi kan håbe på i de kommende år, med mere lineær vækst, inden for de næste 3-6 måneder. Data er nøglen og vil fortsat være afgørende. Forbrugerne er mere informerede og kan gennemskue forskellige kampagner. Gennemsigtighed og forståelse af dit produkts adfærd og markedet vil være afgørende for at få succes med prisfastsættelse i år.
Jeg kan se lyset for enden af tunnellen. De første tre måneder vil være udfordrende, og mange vil kæmpe med resten af 2022, men hvis vi kommer ud på toppen efter de første tre måneder, forventer vi, at markedet blomstrer op i den "nye normale situation" med højere krav til online virksomheder.
Heldigvis vil vi hos PriceShape altid være klar til at hjælpe dig med at få succes med dit online salg i 2023. Bemærk, at PriceShape kan levere alle de ovennævnte oplysninger, automatisere dine indsigter og prissætning og placere dig i front i 2023.
Hvis du er interesseret i at vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig, er du velkommen til at tilmelde dig vores gratis demo, prøveperiode og anbefaling lige her.