Dynamisk Prissætning i detailhandel: Ting du skal være opmærksom på

Vi giver fem vigtige overvejelser som er relevante for dig, hvis du overvejer eller allerede anvender dynamisk prissætning i din prisstrategi.

Picture of PriceShape
PriceShape
Læsetid: 3 min.
Follow us on social media

 

Dynamisk prissætning

I denne blog vil vi hjælpe dig igennem fem vigtige punkter du skal overveje når du benytter dig af dynamisk prissætning i detailhandel. Men først lidt mere om hvad vil vi forklare hvad dynamisk prissætning i virkeligheden er.

Hvad er dynamisk prissætning? 

I dagens konkurrenceprægede markedsplads er det afgørende for dig som virksomhed at tilpasse sig hurtige skift i efterspørgsel, konkurrence og markedsvilkår. En effektiv strategi for e-handelsvirksomheder er dynamisk prissætning, hvor prisen på et produkt ændres i realtid for at maksimere fortjenesten og opnå en konkurrencemæssig fordel.

Dynamisk prissætning handler om at være opmærksom på markedets bevægelser og konkurrenternes priser. Ved at analysere faktorer som efterspørgsel, udbud og lagerstatus kan virksomheder træffe informerede beslutninger om priserne på deres produkter. Dette indebærer at øge priserne, når efterspørgslen er høj, og konkurrenternes priser stiger, samt at justere priserne nedad, når konkurrencen øges eller efterspørgslen falder.

Dynamisk prissætning

For dig som e-handelsvirksomhed er dynamisk prissætning særligt fordelagtig, da det giver mulighed for at reagere hurtigt på ændringer i markedet. Kundens evne til at søge og sammenligne priser online betyder, at de nemt kan finde de bedste tilbud. Ved at implementere dynamisk prissætning kan du tilbyde konkurrencedygtige priser og undgå at sakke bagud i forhold til dine konkurrenter.

Nøglen til succes med dynamisk prissætning er at have adgang til relevante data og bruge dem effektivt. Ved at indsamle og analysere data om markedstrends, konkurrenters prissætning, kundernes adfærd og produkternes efterspørgsel kan du træffe præcise beslutninger om prissætning. Automatiseret software og værktøjer kan være uvurderlige i denne proces ved at levere realtidsdata og automatisere prisjusteringerne baseret på de fastlagte regler og mål.

 

5 vigtige du skal være opmærksom på 

Det er vigtigt at bemærke, at dynamisk prissætning ikke er ensbetydende med prisdiskriminering eller ikke at tage databaseret beslutninger. Det handler om at tilpasse priserne i realtid baseret på markedsdynamikker for at optimere virksomhedens indtjening, og med den rigtige data er du sikker på at opnå den helt rigtige prissætning for netop dine produkter. 

Dynamisk prissætning kan være kompleks, derfor har vi sammensat en liste over ting, du skal være opmærksom på, når du benytter denne prisstrategi:

 

Dynamisk prissætning

  1.  Undgå overdreven brug af prissætning

    Dynamisk prissætning er en effektiv strategi, som både kan være gavnlig men også skade din virksomhed. Hvis du ændre priserne konstant uden at kommunikere det til dine kunder mister de troværdigheden til dig og føler sig snydt af din service.  Tillid er afgørende for gentagne køb af varer og tjenester, så hvis dine priser konstant ændrer sig og er uforudsigelige, risikerer du at miste dine kunder og deres loyalitet. 


    Hvis du til gengæld kommunikere at din virksomhed “giver kunden markedets bedste pris” og dermed gør opmærksom på den ofte ændret pris, kan du vende det til din fordel og dermed ikke skade din virksomhed. Ved at have dette budskab sørger du også for at du ikke mister kunder til konkurrenter, men netop beholder dem fordi du giver dem prisgaranti.

  2. Pas på fejl i prissætningen

Det er afgørende at tydeligt informere forbrugeren om produktets pris. Hvis prisen er klart og tydeligt kommunikeret til kunden, er den gældende. Derfor kan en fejlagtig prissætning fra din side resultere i tabt fortjeneste.

Som udgangspunkt er en købsaftale bindende, når varen er lagt i kurven og betalt for. Dog kan en netbutik på deres hjemmeside tage forbehold for, at købet først er bindende, hvis begge parter har accepteret det. Et sådant forbehold skal være tydeligt og klart angivet, før aftalen indgås.

3.     Pas på priskrigen

Ved at benytte dynamisk prissætning følger du efterspørgslen på et bestemt produkt. Dette indebærer også at se på, hvordan dine konkurrenter har prissat det samme produkt. Som nævnt tidligere er det blevet nemt for forbrugeren at finde den billigste pris på et specifikt produkt, hvilket ofte fører til virksomheder, der forsøger at være de billigste for at blive valgt. Hvis alle virksomheder kun fokuserer på at være de billigste på markedet, kan det føre til en priskrig, hvor virksomhederne sænker priserne i en eskalerende spiral.

Dette er det, mange detailhandlere frygter, når de overvejer dynamisk prissætning som en mulighed. Derfor kan automatiseringssoftware som PriceShape være nyttigt, da det kan sikre, at en vare aldrig prissættes under en valgt minimumspris. Herudover kan PriceShape også være med til at presse markedspriserne op, da du hurtigt kan aflæse hvad dine konkurrenter gør og hvis priserne stiger hos flere følger resten ofte med.

4.     Definér specifikke mål

Det er vigtigt, at din dynamiske prissætning er baseret på specifikke mål, som du ønsker at opnå. Ønsker du at være den billigste på markedet? Hvad er dit omsætnings mål? Hvor mange produkter vil du sælge, og hvor meget fortjeneste ønsker du at opnå på hvert produkt? Alle disse faktorer skal tages i betragtning for at opnå en optimal dynamisk prissætning. Målet med dynamisk prissætning er at have de rette priser på dine produkter til enhver tid, så du kan forbedre din profit samtidig med at du bevarer kundernes tillid.

5.     God prisstrategi at bruge, men kræver betydelig indsats

Implementering af dynamisk prissætning i din virksomhed kan være en kompleks og tidskrævende proces hvis det hele gøres manuelt. Store mængder af data skal indhentes for hvert enkelt produkt, og dette skal gøres dagligt. Hvis din virksomhed har mange produkter, kan dette blive et uoverskueligt og omfattende projekt, der kræver mange fuldtidsansatte til at holde styr på og indsamle alle disse data.

Vi kan hjælpe dig med at implementere dynamisk prissætning i din virksomhed. Vores værktøj hjælper dig med at indsamle og holde overblik over markedet og dine konkurrenters priser. Disse data vil hjælpe dig med at fastlægge den rigtige prisstrategi baseret på de prisregler, du selv har defineret i samarbejde med din tildelte Customer Success Manager.

Når først prisstrategien og prisreglerne er fastlagt for et specifikt produkt eller produktkategori, justeres priserne automatisk i overensstemmelse med den valgte strategi. Dette kan spare din virksomhed meget tid samtidig med, at du opnår en konkurrencemæssig fordel og bevarer den samme gennemsigtighed, som dine kunder også har.

Du kan læse mere om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed her.