Hvordan kan Dynamisk Prissætning optimere dine Black Week-salg? 

Black Week er lige om hjørnet, en af de største shoppingbegivenheder på året, præget af utrolige rabatter og øget forbrugsudgifter.

Picture of Thomas Mouritsen
Thomas Mouritsen
Læsetid: 3 min.
Follow us on social media

How can Dynamic Pricing Optimize Your Black Week Sales?

I vores tidligere blogindlæg, "Har du de rette varer på lager til Black Friday 2023?", diskuterede vi, hvordan man sikrer de rigtige produkter på lager til Black Friday. For de fleste online detailhandlere er evnen til at skille sig ud og få mest muligt ud af denne begivenhed afgørende for årsresultatet. Du har sandsynligvis allerede færdiggjort din planlægning af din Black Week-strategi. Ikke desto mindre vil jeg gennemgå den mest effektive strategi: Dynamisk Prissætning og alle dets fordele når den implementeres korrekt.

 

Hvad er Dynamisk Prissætning?

For dem, der ikke er bekendt med begrebet, er dynamisk prissætning en strategi, der giver detailhandlere mulighed for at justere produkters prissætning på forskellige faktorer som efterspørgsel, konkurrentpriser, lagerbeholdning osv. Denne fleksible prissætningsmetode hjælper din virksomhed med at finde det optimale prispunkt for at maksimere indtægter og overskud uden den konstante manuelle tilpasning. Du kan læse mere om dette emne i vores blogindlæg "Dynamisk Prissætning i Detailhandel: Ting, du bør være opmærksom på."

Hvorfor bør man bruge Dynamisk Prissætning under Black Week?

Under Black Week konkurrerer detailhandlere intensivt om forbrugernes opmærksomhed, ofte bliver det en udfordring at finde den rette balance mellem profitabilitet og konkurrencedygtigheden i prissætning. Black Week-kunder er bemærkelsesværdigt prisfølsomme, og de vil gerne bruge op til to timer på at søge efter de bedste tilbud og rabatter. Du skal derfor være innovativ, hvis du vil have forbrugerne til at vælge dine produkter.

 

Hvad er fordelene ved Dynamisk Prissætning under Black Week?

Generelt set giver dynamisk prissætning mange fordele for detailhandlere, især under Black Week, hvor efterspørgslen når det højeste niveau på året. Med dynamisk prissætning kan du reagere hurtigt på ændringer i konkurrenters priser. Hvis en konkurrent sænker en pris, kan værktøjet matche eller overgå den pris, hvilket sikrer, at du forbliver konkurrencedygtig på vigtige produkter.

Dynamisk prissætning

Håndter dine prissætningsstrategier mest optimalt.

Der er mange værktøjer, der kan hjælpe dig med denne specifikke opgave; blandt disse er PriceShape. Det er ikke kun et prissætningsværktøj, der automatisk kan hjælpe med at ændre dine priser, men også et værktøj, der giver dig alt den nødvendige data for at hjælpe din forretning med at trives.

En anden afgørende del af Dynamisk Prissætning er maksimering af indtægter ved korrekt anvendelse af prissætningsstrategien. Hvem ville ikke kunne lide det? Især i shopping perioder som Black Week. Dette er muligt ved at oprette prissætningsstrategier med henblik på lagerbeholdning og efterspørgsel. Denne datainformation kan hjælpe dig med at reagere øjeblikkeligt på ændringer i efterspørgsel, lagerbeholdning og konkurrentpriser.

Du maksimerer dine indtægter og sikrer effektiv lagerstyring, hvilket giver dig mulighed for at prissætte overfyldte produkter mere aggressivt og høj-efterspurgte produkter mere konservativt, så de ikke bliver udsolgt i løbet af Black Week. PriceShape giver dig mulighed for nemt at justere dine priser, når der sker ændringer på markedet, for at tiltrække flere kunder. Dette kan altid give gode resultater, men det kan være endnu mere relevant under Black Week, når forbrugernes indkøb når sit højdepunkt.

 

Sæt den korrekte rabat på dine produkter

Black Week repræsenterer en enorm mulighed for at øge salget og engagere dig med dine kunder. At bruge et værktøj som PriceShape er en god idé for at sikre konkurrencedygtige priser. Vi har udviklet et avanceret prisoptimeringsværktøj, der kan integrere lagerbeholdning, ydeevne og markedsdata for at optimere dine priser hurtigt.

En af de stærke funktioner ved PriceShape er, at vi kan tilbyde dynamiske rabatter baseret på markedsforhold. Det betyder, at du kan innovere måden, du sætter rabatter på dine produkter. I stedet for at give en fast rabatsats, f.eks. 20% rabat på et mærke eller en kategori, kan vores system indstille priser dynamisk mellem f.eks. 15% og 25% rabat. På den måde kan du sikre, at dine produkter ikke bliver unødvendigt billige, hvilket hjælper med at sikre din margin og optimere indtægterne.

Dynamisk prissætning

Få mest muligt ud af dine Google Ad-kampagner

Udover nøjagtig prissætning og sikring af lager i løbet af Black Week kan et dynamisk prissætningsværktøj som PriceShape også hjælpe med at administrere dine Google Ad-kampagner. Værktøjet guider dig i, hvor aggressivt du bør byde på forskellige produkter i kampagnerne i Google Ads. Dette vil også vejlede dig i, hvilke produkter du bør promovere på Facebook og Instagram.

Succeshistorien med vores kunde GrejFreak beskriver, hvordan de ved at se på deres Google Ad-kampagner og justere dem i overensstemmelse med de data de har fået fra PriceShape, har hjulpet dem med at vækste deres svenske marked med 300%.

"Ved at identificere de produkter, hvor Grejfreak kan forblive konkurrencedygtige, har de kunnet målrette deres marketingbudget på Google Ads i samarbejde med Novicell. Novicell er vores dedikerede partner og hjælper deres kunder med at maksimere værdien af de data, der er indsamlet fra PriceShape. Dette partnerskab resulterer i værdifuld bistand til vores kunder for at opnå optimale resultater." - GrejFreak, Case Study, 2023

På nuværende tidspunkt er det velkendt, at priserne ændrer sig meget mere i løbet af Black Week, end de normalt gør, og derfor kan de produkter, du har konkurrencedygtige priser på i begyndelsen af ugen, måske ikke være konkurrencedygtige senere på ugen. Hvis dine kampagner er faste, kan du bruge størstedelen af dit marketingbudget på de forkerte produkter. Brug af et dynamisk prissætningsværktøj kan hjælpe dig med at fordele budgettet mere effektivt.

Er du interesseret i, hvordan Dynamisk Prissætning kan hjælpe med at optimere din forretning?                                       

Thomas Egholm Mouritsen