Prisstrategier: Hvad er det, og hvordan bruger du prisstrategier i din forretning?

Læs med her og find ud af, hvorfor prisstrategier er vigtige for din webshop uanset, om du er en lille eller stor webshop.

Anna Wawrzyniak
Læsetid: 5 min.
Follow us on social media

Pris har altid været en vigtigt del af et marketingmix. At prisfastsætte en vare kan være et håndværk i sig selv. Den traditionelle tilgang til prisfastsættelse er baseret på virksomhedens omkostninger. Men, hvad der er endnu vigtigere, før du prisfastsætter dine varer er prisstrategier. Helt kort er prisstrategier en sæt regler for hvor meget man vil opkræve for sine produkter eller tjenester. I fremtiden vil der være et større behov for gennemarbejdede og aktive prisstrategier, da vi vil opleve flere fejlagtige prisstrategier.

Indholdsfortegnelse:

  • Hvad er prisstrategier?
  • Hvordan kan prisstrategier øge markedsandele?
  • Prisstrategier i en krisetid
  • Hvorfor skal du oprette en prisstrategi og hvordan?

Hvad er prisstrategier?

En prisstrategi er en tilgang man arbejder ud fra, når man skal prissætte sine varer. Helt konkret, kan det være retningslinjer som indikerer prisen.

Prissætning er ikke blot at fastsætte en pris. Det kræver en gennemgående analyse af branchen, dens forbrugssegmenter og forbrugernes pris-profiler for at kunne optimere prisen, så den er attraktiv og konkurrencedygtig. At prissætte korrekt er kernen i at din virksomhed opnår profit.  

At arbejde aktivt med prisstrategier er ikke kun for større virksomheder, der har prisstrategier som en decideret politik, men er også oplagt for SMV’er. 

Der er derfor stor forskel på, hvordan virksomheder griber prisstrategier an. Der kan være meget forskel mellem virksomheder der sælger til slutbrugere og en virksomheder som sælger B2B. Derudover kan der også være meget forskel i de prisstrategier der anvendes i hhv. Kina og Danmark. Dog er der på tværs af forskellige brancher en tendens til de samme prisstrategier. De tre mest gængse prisstrategier som virksomheder anvender er: cost-based, konkurrencebaseret og value-based prissætning. 

Ofte er mange prisstrategier udarbejdet på baggrund af mavefornemmelser eller forældede modeller såsom cost-plus prisfastsættelsen. Med disse tilgange og metoder er det næsten umuligt at opnå optimale priser, hvor man fyldestgørende gør brug af kunders betalingsvillighed og skiftende forbrugeradfærd. 

Derfor er prisstrategier også først effektive efter en længere periode, hvor man har arbejdet sig frem til nogle solide prisstrategier.

Husk: prisstrategier er nøglen til succes i din forretning

Automatiser dine prisstrategier

Arbejdet med prisstrategier kan være en tidskrævende opgave og kræver en del ressourcer, hvis du skal gøre det rigtigt. Med PriceShape, er det muligt at oprette prisregler for flere produkter på én gang eller for forskellige produktkategorier. Her vil du nemt kunne oprette forskellige prisregler baseret på din prisstrategi. Hvis du er nybegynder i arbejdet med prisstrategier, er PriceShape også et godt værktøj, hvor du kan få inspiration til, hvordan du opretter dine første prisstrategier på en effektiv og enkel måde.

Hvordan kan prisstrategier øge markedsandele? 

Hvis man kigger på Amazons priskrig, som allerede er godt på vej ind i det nordiske marked, er det et godt eksempel på, at det ikke kun handler om at konkurrere på priser for at øge markedsandele. Men derimod at virksomheden sætter en konkurrencedygtig pris på udvalgte produkter, da det er dét, som kunderne danner sit indtryk ud fra mht. om man er konkurrencedygtig eller ej. 

Amazon har for nyligt introduceret deres musiktjeneste globalt, som er rettet mod potentielle kunder fra forskellige forbrugersegmenter, med deres udbud af forskellige priser for den samme musiktjeneste. De har 6 forskellige prisniveauer tilpasset til forskellige slags kundebehov, og dermed har de allerede steget til at have 55. mio. kunder og ligger derfor lige i hælene på Apple og Spotifys musiktjenester. At arbejde med forskellige prisstrategier på én gang er en klar fordel for kunder og forretning. 

Med de indsigter, som data om konkurrenternes priser giver, vil det ikke længere være aggressive priskrige som er afgørende for at vinde markedsandele, men langt mere sofistikeret prisstrategier, som åbner op for nye muligheder for at øge markedsandele.  

Apple er “kongen” i prisstrategier og det er yderst interessant at følge med i deres prisstrategier for elektronik. I 2019 havde salget af Apples iPhone ikke været som forventet, hvilket skyldes ifølge Tim Cook, prisen som er “en faktor” i forhold til det vigende salg, de har haft på deres iPhone. Årsagen var, at prisen var sat for højt ift. visse markeder uden for USA, og da prisen har været sat efter kursen på dollars, har det givet nogle meget disproportionale priser pga. kursændringerne. Det fik Apple håndteret hurtigt ved at ikke længere bruge dollarprisen, som deres udgangspunkt, men derimod sætte priserne ud fra de enkelte markeder. Deres prisstrategier tilpasses hurtigt til markedet og forbrugernes købsadfærd. 

Set i retrospektiv på ens salg og priser kan du optimere på dine prisstrategier, så du altid imødekommer de ændringer der opstår i markedet. Dette er helt enkelt muligt ved brug af PriceShape, hvor du har et overskueligt overblik over dine prisdata.

Prisstrategier i en krisetid

Som følge af coronakrisen, har mange virksomheder været nød til at gøre sig større overvejelser om deres prisstrategier. 

Et tydeligt eksempel man ser i dag kommer fra luftfartselskaberne Ryanair og Alaska Air, som har været i gang med at afprøve nye prisstrategier for at sætte gang i efterspørgslen, der ellers har været meget lav under coronakrisen. Den nye prisstrategi gik ud på at de tilbyd to-for-en flybilletter. Med det formål at prøve at tiltrække kunder og genoplive flytrafikken, så flere kunne begynde at føle sig sikre igen ved at flyve og dermed købe flybilletter. Mange flyselskaber kører denne form for prisstrategi, hvor de foretrækker at sælge deres billetter billigere end slet ikke at sælge nogle.  

Dette er endnu et eksempel på at ved at arbejde med prisstrategier i et konstant foranderligt marked, kan man undgå at blot blive en del af den dårlige rabat-spiral, og derimod blive en konkurrencedygtig spiller på markedet, som kunder vil købe af. At arbejde aktivt med ens prisstrategi, mens man venter på at efterspørgslen kommer sig over coronakrisen, vil give både kortsigtede og langsigtede fordele for ens konkurrencesituation. Derfor handler det om at tænke kreativt og finde de muligheder, som appellerer til forskellige kundegrupper og matcher deres forskellige behov - ligesom man kender det fra forskellige produktvarianter, som tilpasses til den enkeltes behov. 
Hvis du allerede er godt i gang med dine prisstrategier men stadig gerne vil optimere på dem, findes der allerede en del forskellige eksempler på prisstrategier, du kan benytte dig af. Læs mere her om tre af de mest gængse prisstrategier.

Hvorfor skal du oprette en prisstrategi og hvordan?

Der findes næsten lige så mange forskellige typer kunder, som der findes af mennesker. Og derfor er det også vidt forskellige ting, som får en kunde til at købe dit produkt eller tjeneste.

Når du går i gang med nye prisstrategier skal du kigge på en del forskellige faktorer, som har indflydelse på, hvilken strategi man fastsætter for et eller flere produktkategorier. Der er udefrakommende faktorer, som har indflydelse, såsom geografi, prisdiskriminering og prisfølsomhed. Der kan også opstå tendenser inden for prisstrategier, som fokuserer på vidensbaseret optimering gennem kostpris, reduktion af ineffektivitet i forsyningskæden, nedsættelse af handelstillæg, en forhøjelse af reaktionsevnen overfor ændringer i markedssituationen, større pris fleksibilitet og en nedsættelse af prisforskelle på tværs af forskellige kanaler. Disse faktorer har selvfølgelig en indflydelse på din beslutning om, hvilke prisstrategier du vælger. 

Virksomheder der formår at udnytte den dynamik der ligger til grund for priser og benytte denne viden til en effektiv konkurrencefordel, vil i sidste ende opnå en markant højere omsætning.

Hvis din webshop eller brand ikke allerede bruger et softwareprogram til prisstrategier, er der mange gevinster at hente. I PriceShape kan du opsætte forskellige prisstrategier hurtigt og effektivt. Du skal blot udfylde de krav og variabler, du vil have at dine priser tilpasses til, og derefter klarer vores prisrobotter resten. Du kan altid ændre dine prisstrategier i PriceShape alt efter dine behov og indsigter om dine konkurrenter

For at opsætte en god prisstrategi, er det en god idé at overveje følgende 5 råd, så du kan få de mest effektive prisstrategier:

  1. Det er nødvendigt at kende til sine konkurrenter, hvordan de sætter deres priser og opererer i markedet. Lav derfor en grundig analyse af konkurrenternes priser på markedet. 
  2. Du skal vide, hvad dine omkostninger er og gå efter at optimere de forskellige elementer i din pris, uden at gå på kompromis med kvaliteten. 
  3. Hvis produktet eller tjenesten ikke er rentabelt, burde du ikke prisoptimere på det, medmindre det er af strategiske årsager (fx hvis det åbner døre op for andre produkter, som er mere rentable eller som komplementerer). 
  4. Definer dine forretningsmål - de overvejelser der ligger til grund for dine forretningsmål skaber et godt grundlag dine prisstrategier. 
  5. Undersøg din målgruppe - hvordan bruger de dine produkter eller tjenester? Din målgruppe bruger dine produkter efter deres behov. 

Nu, hvor du kender til, hvordan prisstrategier fungerer, og hvorfor de er vigtige, vil du helt sikkert gå i gang med dem allerede i dag (hvilket vi håber at du vil). :)

Del endeligt gerne med os, hvilke prisstrategier du bruger i din virksomhed i dag, eller vil du måske gerne i gang med at spare tid på at opsætte prisstrategier? Kontakt os og hør nærmere.

Nyhedsbrev

Vær opdateret med de seneste nyheder fra PriceShape

Du kan forvente masser af spændende indhold og opdateringer i vores nyhedsbrev, såsom gratis webinarer og blogs. Vi stræber efter at dele vores viden og informere jer om priser og trends inden for e-handelens verden.