De 6 bedste strategier til at mindske forladte indkøbskurve

De 6 bedste strategier til at minimere antallet af forladte indkøbskurve

,
Anne Riisom Svinth
Læsetid: 5 min.
Follow us on social media

Der er ingen tvivl. Forladte indkøbskurve koster detailhandlere store beløb i tabt salg - i nogle tilfælde er det endda mere end det, der er tjent.

Ifølge de seneste tal fra Sleeknote taber e-handelsvirksomheder ca. 18 milliarder dollars i salgsindtægter hvert år på grund af forladte indkøbskurve i webshoppen. Den gennemsnitlige rate for forladte indkøbsvogne på tværs af alle brancher ligger på 69,57 %. Herudover, har mobilbrugere har den højeste rate på 85,65 % - hvilket virkelig sætter "mobile first"-tilgangen på prøve.

Dette gør forladte indkøbskurve til ét af de største problemer, som alle e-handelsvirksomheder står overfor. Samtidig, er det individuelt for virksomhederne, hvad der får kunderne til at afslutte deres købsrejse med et køb.

Og nu når vi er ved at rive plasteret af; så kan vi, som marketingfolk, desværre ikke løse alle årsagerne til, at kunder forlader deres indkøbskurv. Nogle faktorer er ude af vores kontrol, såsom at mennesker er mennesker i al sin kompliceret enkelthed.

Men det er sagt, er der masser af vigtige tiltag, vi kan gøre for at mindske antallet af forladte indkøbskuve! Og her hos PriceShape har vi naturligvis et par ekstra esser i ærmet selv, som kan reducere antallet af afbrudte indkøbskurve.

Så hvis du vil have indsigt i 6 af de mest effektive strategier, du kan eksekvere på for at mindske antallet af forladte indkøbskurve og vinde flere salg - så læs med her!

Optimering af mobil-oplevelsen

Vi har hørt det flere gange: 'mobile first'. Alligevel er en af ​​de store syndere, når det kommer til forladte indkøbskurve, mobilen. Faktisk har mobilbrugere én af ​​de højeste afbrydelsesrater på hele 85,65 %.

En af ​​de store forhindringer for mobilbrugere er at indtaste deres personlige oplysninger. Hele 39% af mobilbrugere forlod deres indkøbskurv, fordi de havde svært ved at indtaste deres personlige oplysninger. Hvilket giver en vis sandhed til Barilliances udsagn om, at "Jo mindre skærmen er, jo større er sandsynligheden for, at en kunde ikke køber."

Dette er problematisk taget i betragtning af, at flere og flere digitale købere bruger deres smartphones frem for desktops, når de handler. Dette understreger også vigtigheden af, at din hjemmeside og webshop er optimeret til dine mobile brugere, hvis du ønsker at konvertere.

Afhængigt af hvilke problemer, dine brugere oplever når de handler med dig, anbefaler vi, at du prøver følgende:

Optimering af checkout

Nogle af de forhindringer, der øger risikoen for, at dine kunder forlader deres indkøbskurv, kan findes under selve betalingsprocessen. Baymard rapporterede, at 24% af kunderne forlod deres indkøbskurv, da "webstedet ville have mig til at oprette en konto". Derudover, sagde 17%, at en for lang og/eller kompliceret betalingsproces får dem til at forlade deres indkøbskurv, og 9 % sagde, at der ikke var nok betalingsmetoder.

Checkout-landingssiden og betalingsprocessen er den mest kritiske del af din kundes købsrejse. Der er hverken behov for eller plads til, at gøre det til andet end en friktionsfri og brugervenlig oplevelse.

Med andre ord; at optimere dit checkout er både indsatsen og tiden værd. For ved at optimere din betalingsproces inkl. landingsside, kan du øge dine konverteringer med op til 35,62%! Nogle af de ting, du kan gøre, for at optimere købsoplevelsen for dine kunder, er:

Omkostningsoptimering

Baymard rapporterede, at 16 % af deres respondenter sagde, at de ikke kunne se og/eller beregne de samlede ordreomkostninger på forhånd. Det er i sig selv er problematisk, men i virkeligheden, så er ekstra omkostninger såsom skatter, forsendelse, gebyrer osv. den største årsag til, at forbrugere forlader deres indkøbskurv under deres købsrejse. Forbrugerne forventer, at det, de ser, er det, de får, og at der ikke kommer nogen overraskelser undervejs, når de først trykker 'gå til kassen'. Og taget i betragtning af, at 53% af mennesker over hele verden handler online på grund af gratis levering, så er det ikke svært at fostå, hvorfor ekstra omkostninger er den største årsag til, at indkøbskurven forlades.

En naturlig løsning på dette kunne være, at detailhandlere og brands selv dækker disse ekstra omkostninger, og genvinder indtægterne ved at hæve deres priser. Dette er dog ikke altid en mulighed på grund af eksterne faktorer. Her er Brexit et godt eksempel. For med Brexit kunne der pludselig pålægges ekstra gebyrer på varer, der rejste frem og tilbage mellem Storbritannien og Europa. Derfor, hvis du ønsker at øge dine priser, så sørg for, at du gør det baseret på et solidt fundament af ordentlige markedsdata og indsigter. Det betyder viden om dine konkurrenters priser, lagerstatus, forsendelsesomkostninger, markedets bevægelser osv. 

Gratis levering er en utrolig vigtig faktor for forbrugerne, når det kommer til at handle online. Og det bør være en af ​​de første ting, du kigger nærmere på. Og i den forbindelse bør du overveje om dine leveringsomkostninger skal internaliseres og lægges til prisen på dine produkter. Her er det vigtigt, at du er informeret om, hvor meget dine konkurrenter tager for deres levering og deres produktpriser.

En anden ting er Google Shopping. 68% af online shoppers søger efter et produkt på Google, før de køber. Det betyder, at Google Shopping til en vigtig del af din e-com-strategi.

Hvis en forbruger Googler "sort kjole", så præsenterer Google forsendelsesomkostninger samt produktprisen for hvert produkt. På denne måde kan forbrugerne nemt se, hvem der tilbyder gratis levering, og hvem der har lave eller høje produktpriser. Herudover, så kan forbrugerne filtrere produkterne efter hvem, der tilbyder "gratis levering". Det betyder, at selvom du har den billigeste produktpris, vinder du muligvis ikke salget på grund af høje forsendelsesomkostninger.

Hos PriceShape, overvåger vi dine konkurrenters priser og giver dig mulighed for at skabe dynamiske prisregler baseret på disse data. Derudover, så overvåger vi også dine konkurrenters leveringsomkostninger. Denne data kan du tage betragtning, når du laver dine prisstrategier, for at maksimere omsætningen og vinde flere salg.

At vinde flere salg handler ikke altid om at være den billigste. Det handler om at være konkurrencedygtig. Du kan i realiteten hæve dine priser og stadig være den mest konkurrencedygtige på markedet og vinde salg – helt uden at vide det. Alt du behøver er reel indsigt i dine konkurrenter og markedet, og det er præcis det, PriceShape er specialiseret i.

Disse data hjælper dig også med at forstå, om du bør relokere dit marketingbudget til de produktkampagner, hvor du er mest konkurrencedygtig. Dette kan hjælpe dig med at vinde flere salg, der er sunde for din virksomhed.

Opfølgende e-mails

En anden måde at minimere for mange forladte indkøbskurve på, er ved at sende opfølgende e-mails. Ifølge Moosend har ‘forladt indkøbskurv’- e-mails en gennemsnitlig åbningsrate på hele 45%. De forladte ‘forladt indkøbskurv’ e-mails, der var inkluderet i denne undersøgelse havde også en klikrate på 21%. Dette resulterede i, at halvdelen af ​​disse klik blev til køb.

Ifølge Campaign Monitor er den gennemsnitlige åbningsrate for e-mails på 18%. Derfor, ud over løbende at optimere dit websted til at konvertere, er det en effektiv taktik, at bruge tid på at henvende sig til forbrugere, der har forladt deres indkøbskurv.

Når en kunde tilføjer dit produkt til deres indkøbskurv, viser det et højt niveau af købshensigt, men hvis de ikke køber, kan ‘forladte indkøbskurv’-e-mails hjælpe dig. Her er det almindelig praksis, at tilbyde kunden ekstra værdi såsom særlige rabatter eller gratis fragt, for at lokke dem til at gennemføre deres køb. Og dét får os til at vende tilbage til det faktum, at gratis levering er grunden til, at 53% handler online.

Hvis du vil understøtte dine ‘forladt indkøbskurv’- e-mails eller undgå, at skulle sende dem for ofte, er der to slags e-mails, du også kan sende ud. Den ene er en ‘kommet på lager’- e-mail, der fortæller din kunde, hvornår deres ønskede varer er tilbage på lager. Et godt eksempel på denne slags mails finder man hos luksuswebshoppen, MyTheresa. De lader deres kunder skrive sig op til at modtage opdateringer på specifikke produkter i deres størrelse og farve. Den anden type e-mail, er en mail, hvori der tilbydes ordrer af høj værdi gratis og/eller hurtig leveringsmuligheder.

Retargeting annoncer

Tidligere dykkede vi ned i, hvordan prisoptimering kunne hjælpe dig med at sænke antallet af afbrydelser i din digitale indkøbskurv. Her nævnte vi kort, at det, at have et overblik over dine konkurrenters priser og forsendelsesomkostninger hjælper dig, med at forstå og identificere hvor du er mest konkurrencedygtig. Data, der også hjælper dig med at relokere dit budget til de produktkampagner, hvor du vinder flest salg.

Men disse indsigter eller data kan også bruges til retargeting. Brug af retargeterede annoncer har potentiale til at sende hele 26% af kunderne tilbage til dit websted. Personalisere du dine retargeterede annoncer med indhold som 'sete produkter' eller de produkter, som dine kunder har ‘glemt’ i deres indkøbskurv, så kan det føre til en øget ROI på over 1.300%.

Initiativerne til at minimere antallet af forladte indkøbskurve, er mange på tværs af kundens købsrejse, men mest afgørende er dem, der involvere det sidste skridt inden en kunde trykker 'køb'. Heldigvis, så er de fleste lette at tage handling på i dag. Derfor anbefaler vi, at du prøver at teste de initiativer, der virker naturlige og logiske for din virksomhed; måske er det nok at justere dit eksisterende setup - eller måske skal du implementere nye taktikker/initiativer.